VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Vieras

/ #5341 Lallintalolta

18.02.2013 09:11

Mielenkiintoiseksi susikeskustelun tekee EU:n kannanotto viime vuodelta. EU:ssa on susikannat määritelty alueittain ja Suomen susipopilaatio on määritelty osaksi Uralin länsipuolista harmaasusipopulaatiota minkä kokonaismääräksi arvioidaan 30000+ yksiöä. Tällä määrällä tämä populaatio (mihin myös Baltian sudet kuuluvat) ei ole lainkaan uhanalainen. Kyseisen populaation alueella olevat EU-valtiot voivat itse järjestää susipolitiikkansa ilman EU:n Luontodirektiivin määrittämiä luokituksia. Tilaisuudessa kuitenkin perusteltiin Suomen susipolitiikkaa (Tapani Veistola, erityisasiantuntija, Suomen luonnonsuojeluliitto) pääasiassa sillä. että Ruotsin ja Norjan susipolulaatiot isoloituvat (eristäytyvät geneettisesti) jollei niihin saada riittävää (?) geneettistä vaihtuvuutta Siperiasta Suomen kautta. Ts. Suomi on pidettävä laajasti "sudetettuna", jotta Ruotsin kannalle saadaan maantieteellinen yhteys idän pääpopulaatioon.
Teoria ei oikein pidä päällään ensinnäkään, koska susi tuskin uiskentelee merellä edes takaisin. Jos tämän joku Luonnonsuojeluliitosta lukee, niin kerokaan Veistolalle, että sitä uiskentelijaa kutsutaan hylkeeksi ja se on eri nisäkäslaji kuin susi. Toisekseen teoria ei pidä päällään maarajalla, koska Ruotsin puolella rajaa on poronhoitoalue kuten myös Suomessa. Ruotsin puolella rajaa porontoitoalue on laidunta, mistä suden voi poistaa ilman rajoituksia ja tämä laidunalue yltää Skandeja pitkin aina Vaasan korkeudelle asti, joten poronhoitoalueen eteläpuolelle on sudet siirrettävä keinotekoisesti, jo ne sinne aiotaan saada. Siis Suomen pitäminen Ruotsin susien askelkivinä ei ole edes teoreettisesti kantava selitys.

EUN VIRALLINEN KANTA SUOMEN SUSISTA ON TASAN SAMA, KUIN SUOMALAISTENKIN: TEHKÄÄ SUSILLENNE MITÄ HALUATTE, KOSKA SE ON HYDENTEKEVÄÄ POPULAATION KANNALTA.