Lasten varahoidon itsejärjestäminen Siuntiossa

Då familjedagvårdaren har ledigt (utjämningsledigt, semester, sjukledigt) arrangeras reservdagvården i daghemmen. Flera föräldrar vill inte föra barnen till reservdagvården för enskilda dagar. Orsakerna är flera bla. främmande dagvårdare, annan rytm, främmande bakterier, annorlunda vård. Föräldrarna kan ha möjlighet att arrangera reservården själv men är tvugna att betala fullt pris för dagarna. Vi tycker det skulle vara mer än rättvist om kommunen skulle dra av de dagarna från vårdavgiften. Då föräldrarna själv arrangerar reservvården minskar risken för överbelastning i daghemmen. Varför skulle det inte vara möjligt i Sjundeå när det fungerar i grannkommunerna?

Meningen med adressen är att framföra föräldrarnas åsikt till kommunens beslutsfattare.

Kun perhepäivähoitajilla on vapaita (tasoitusvapaita, lomia, sairaspoissaoloja) lapsille järjestetään varahoitopaikka päiväkodeissa. Moni vanhempi ei halua viedä lapsiaan varahoitopaikkaan yksittäiseksi päiväksi monesta syystä, kuten esim. vieraat hoitajat, erillainen rytmi, eri bakteerikanta sekä erillaiset hoitotavat. Vanhemmilla saattaa olla mahdollisuus järjestää varahoidon itse, mutta joutuvat kuitenkin maksaa näistä päivistä täyden hinnan. Mielestämme olisi oikeudenmukaista jos kunta vähentäisi päivät hoitomaksusta. Varahoidon itsejärjestäminen vähentää päiväkotien ylikuormitusta. Miksi tämä ei olisi mahdollista Siuntiossa kun naapurikunnissa toimivat näin?

Adressin tarkoitus olisi tuoda vanhempien mielipidettä esiin kunnan päättäjille.

Anette Oravakangas, Erika Stellberg    Ota yhteyttä adressin tekijään