Koulunkäynnin on jatkuttava Lohjan Moisionpellolla

Lohjan kaupungin Moisionpellon asukkaille on kerrottu, että Moision nykyinen koulu on tiensä päässä. Nykyisestä koulusta ei ole kuitenkaan löydetty esimerkiksi hometta, joka estäisi koulun käytön. Havainnot heikosta ilmanlaadusta ovat olleet aistinvaraisia ja ilmeisesti liittyvät puutteellisesti hoidettuun ilmastointiin. Koulukapasiteetin purku ei ole perusteltua millään taloudellisella perusteella. Moision koulun vaikutusalueella on tällä hetkellä yli 700 taloutta ja asukkaita yli 2 000. Voidaankin kysyä, onko missään muualla Lohjalla näin suuri yhtenäinen väestöpohja ilman omaa koulua?

Moisio-seura ry ja Moision vanhempainyhdistys ry ovat pyytäneet kaupungia selvittämään riippumattoman asiantuntijan toimesta nykyisen koulun sisäilman laatu sekä tekemään päätöksen uuden koulun rakentamisesta Moisionpellolle kaupungille toimittamassaan kansalaisaloitteessa. Uudessa koulussa olisi ensisijaisesti nykyiset luokka-asteet 1-2 -luokat. Kaupungin tulisi myös selvittää mahdollisten luokka-asteiden lisääminen 6:teen luokkaan asti.

Oppilaita Moision kouluun riittää. Alueena pientalovaltainen Moisio vetää puoleensa uusia lapsiperheitä. Todisteena tästä ovat vuosittain suurenevat aloittavat luokkakoot, jotka ovat suuremmat kuin Tytyrin koulussa. Mitään tarvetta opetustoimen lopettamiseksi Moisiolla ei ole.

Moision koulu on asuinalueemme keskus, ja sillä on suuri vaikutus koko alueelle. Uuden koulun rakentamisen osalta tulee huomioida sen käyttö laajemmin, kuin pelkkänä koulurakennuksena. Pienten koululaisten tarvitsemien tilojen lisäksi kaivataan tiloja nuorisolle, vanhemmalle väestölle ja harrastamiselle. Koulukiinteistö voi toimia yhteisenä monitoimitilana usealle erilaiselle käyttäjäryhmälle.

Ole ystävällinen ja tule mukaan kannattamaan Lohjan Moisionpellon tuleville veronmaksajille uutta koulua.