Nuorten ehkäisy maksuttomaksi Äänekoskella

Äänekosken Sosiaalidemokraattien valtuustoryhmä kannattaa allaolevaa esitystä. Nyt haluaisimme saada sinutkin kannattamaan tärkeää asiaa puoluekannasta tai sen puutteesta riippumatta. Tällä addressilla toivomme saavamme tarpeeksi kuntalaisten mielipiteitä kyseisestä aiheesta.

Esitämme että Äänekosken kaupunki alkaa tarjota maksutonta ehkäisyä kaikille alle 25-vuotiaille äänekoskelaisnuorille henkilökohtaisen tarpeen mukaan.

Nuorille tulee tarjota maksuttomasti esim. hormonaalista ehkäisyä, ehkäisykierukoita ja kondomeja, nuoren omista tarpeista ja elämäntilanteesta riippuen. On tärkeää löytää jokaiselle ehkäisyä haluavalle nuorelle elämäntilanteeseen parhaiten sopiva ehkäisymuoto.

Sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) antamien suositusten mukaisesti kuntien tulisi tehostaa nuorten seksuaali- ja lisääntymisterveyden palveluita. THL:n suositusten mukaan seksuaaliterveydestä tulee huolehtia nuoren seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä tai muusta taustasta riippumatta yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolakien mukaisesti. Ehdotuksiin on kuulunut maksuton ehkäisy alle 20-vuotiaille, mutta toistaiseksi vain muutama kunta toimii suositusten mukaisesti.  Maksuttoman ehkäisyn on havaittu lisäävän ehkäisyn käyttöä. Kunnissa, joissa ehkäisyä tarjotaan maksuttomasti nuorille, raskaudenkeskeytysten määrä on laskenut merkittävästi ja sukupuolitautitartuntojen määrä on vähentynyt. Esimerkiksi Raumalla alle 20-vuotiaiden klamydiatartuntojen määrä on laskenut kolmanneksella. On arvioitu, että Rauma säästää maksuttomalla ehkäisyllä vuosittain noin 100 000 euroa. Myös Vantaalla maksuttoman ehkäisyn tarjoamisen vaikutukset ovat samansuuntaisia.  Tärkeintä aloitteessa on kuitenkin se, että kunta edistää nuorten terveyttä ja hyvinvointia eivätkä nuoret joudu kokemaan raskaudenkeskeytystä tai sukupuolitautien aiheuttamia haittoja.

Eniten raskaudenkeskeytyksiä tehdään juuri 20–24-vuotiaiden ikäluokassa. Tämän ikäluokan nuoret ovat usein vähävaraisia opiskelijoita, joille ehkäisyn hankkiminen voi olla liian kallista. Ehkäisyn saaminen ei voi olla varallisuudesta kiinni. Vaadimme Äänekoskea tarjoamaan kaikille alle 25-vuotiaille maksuttoman ehkäisyn. Kunnan on tarjottava kondomeja hormonaalisen ehkäisyn rinnalla, jotta sukupuolitauteja ehkäistään tehokkaammin. Se turvaisi myös ehkäisyvastuun jakautumisen tasaisemmin sukupuolten välillä. On todettu, että kondomit tavoittavat nuoret parhaiten siellä, missä he yleensäkin liikkuvat. Kondomeja on otettava jakoon nuorisotaloille, nuorten tapahtumiin, kouluterveydenhuoltoon, oppilaitoksiin, nuorisoneuvoloihin, kutsuntoihin sekä varuskunta- ja kasarmialueille. Pidämme perusteltuna, että Äänekoski tarjoaa tulevaisuudessa maksutonta ehkäisyä kaikille nuorille 25 ikävuoteen saakka.