TURVALLINEN KOULUTIE POHJOIS-ESPOOSEEN

VETOOMUS POHJOIS-ESPOON SNETTANSINTIEN KEVYEN LIIKENTEEN VÄYLÄN PUOLESTA

Haluamme turvallisen koulutien pienille koululaisillemme ja kaikille mahdollisuuden huolettomampaan liikkumiseen!”

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Pohjois-Espoon Snettansintien varteen rakennetaan kevyen liikenteen väylä. Espoon kaupungin suunnitelmien mukaan kyseinen väylä rakennettaisiin vuoden 2021 jälkeen. Hanke on määritelty kiireellisyysluokkaan 3.

Hanke on mielestämme nostettava kiireellisyysluokkaan 1, ja kevyen liikenteen väylän suunnitteleminen on aloitettava viipymättä, koska…

1. Snettansintie on pienten lastemme koulutie

Snettansintien varrella sijaitsee kaksi alakoulua, Pakankylän koulu ja Rödskog skola. Tie on luokiteltu vaaralliseksi koulutieksi, ja Espoon kaupunki antaa sen vuoksi koululaisille bussikortit. Monella lapsella koulumatka on kuitenkin vain 0,5 -1,5 km, joten bussin käyttäminen tällaista matkaa varten ei ole tarkoituksenmukaista eikä kaikissa tapauksissa edes mahdollista bussiyhteyksistä johtuen. Kuitenkaan moni vanhempi ei uskalla päästää alakouluikäistä lastaan kulkemaan yksin tien varteen. Jos tiellä olisi kevyen liikenteen väylä, lapset voisivat kulkea kouluun turvallisesti pyöräillen tai kävellen.

2. Snettansintie on vaarallinen

Tie on mutkainen, mäkinen ja kapea, eikä siinä ole piennarta. Jalankulkijat, pyöräilijät ja ratsastajat joutuvat kevyen liikenteen väylän puuttumisesta johtuen liikkumaan ajoradalla. Moottoriajoneuvot joutuvat heitä ohittaessaan siirtymään vastaantulevan liikenteen puolelle, ja huonon näkyvyyden vuoksi syntyy vaaratilanteita. Tie on niin kapea, että kahden auton kohdatessa tien reunassa ei ole tilaa jalankulkijalle saati pyöräilijälle tai hevoselle. Tietä reunustavat syvät ojat, joten pientareelle väistäminen on mahdotonta. Talvella tilanne on vielä vaikeampi, kun lumipenkat kaventavat tietä entisestään. Tien liukkaus tuo vielä oman lisänsä tien vaarallisuuteen.

3. Snettansintie on vilkasliikenteinen

Vaarallisuudestaan ja kevyen liikenteen väylän puuttumisesta huolimatta Snettansintie on merkitty pyöräilyreitiksi ulkoilukarttaan. Tiellä liikkuu paljon sekä tavallisia pyöräilijöitä että isoissa joukoissa ajavia kilpapyöräilijöitä, joiden vauhti ylittää jopa nopeusrajoituksen 40 km/h. Kesällä 2012 tielle laitettiin uusi päällyste, mikä houkuttelee kilpapyöräilijöitä, moottoripyöräilijöitä ja autoilijoita ajamaan tiellä entistäkin kovempaa.

Snettansintien varrella on myös maatila ja hevostalli. Tästä syystä tiellä liikkuu hevosia taluttajineen sekä maatyökoneita. Lisäksi tiellä liikennöi vuorokaudenajasta riippuen yhden tai kaksi kertaa tunnissa bussi numero 86, joka ajaa useimmiten liian kovaa. Tien reunassa käveleminen, pyöräileminen tai ratsastaminen bussin ohittaessa on vaarallista. Bussin ja toisen ajoneuvon kohdatessa vaaratilanteet ovat ilmeisiä, koska bussi peittää suurimman osan tien leveydestä. Tiellä ei myöskään ole bussipysäkkejä, joten bussia odottavat joutuvat seisomaan ajoradalla tai ojan penkalla.

Monenlaisten ja eri nopeuksilla kulkevien tienkäyttäjien liikkuminen samalla kapealla ajoradalla synnyttää vaaratilanteita. Oma väylä kevyelle liikenteelle lisäisi kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta ja parantaisi alueen asukkaiden ulkoilumahdollisuuksia huomattavasti.