Vastustamme Törmäsen koulun lakkauttamista Inarin kunnassa

Inarin kunnassa sijaitsevassa Törmäsen ala-asteen koulussa on todettu kosteusvaurio ja koulurakennus vaatii korjaustoimenpiteitä. Koulun pihapiirissä on toinenkin rakennus, joka on rakennettu v.1995. Kyseisessä rakennuksessa on liikuntasali varastoineen ja teknisen työn luokka. Samaan aikaan kun tämä rakennus rakennettiin, niin vanhempaan koulurakennukseen tehtiin peruskorjaus. Nyt on tullut aika korjaustoimenpiteille, jotta koulu voisi vielä jatkaa historiallisesti merkittävää tarinaansa. Olisiko uusien luokkatilojen rakentaminen edullisempi vaihtoehto, jos se tehtäisiin v.1995 rakennettujen tilojen yhteyteen? Vai olisiko parempi säilyttää kaikki rakennukset ja korjata se missä kosteusvaurio on todettu?

Vaadimme selkeitä faktoja siitä, että mihin tämä mahdollinen koulun lakkauttaminen perustuu sekä todellista ja perusteellisesti laskettua kustannusarviota korjaustoimenpiteistä.

Syksyllä 2015 kaikki Törmäsen koulun oppilaat siirtyvät Ivalon ala-asteelle. Toivomme, että he voisivat vielä palata evakkotaipaleeltaan takaisin omaan korjattuun kyläkouluunsa. Jos Törmäsen koulu lakkautetaan, kaikki oppilaat jäävät Ivalon ala-asteelle.

Kyläkoulu on erittäin tärkeä sekä Törmäsen että Saariselän alueelle, mutta myös koko Inarin kunnalle. Haluamme ylpeänä esitellä jatkossakin kaunista kyläkouluamme kaikille, jotka suunnittelevat kuntaan muuttoa.

Törmäsen koulu on rakennettu 1940-luvulla. Se on historiallisesti erittäin merkittävä rakennus. Kukaan ei osaa sanoa, mitä kyseiselle kiinteistölle tapahtuu jos koulu lakkautetaan. Jääkö kaunis kiinteistö tyhjilleen kalliina kiinteistönä korjaustarpeiden ylihinnoittelun vuoksi, jolla ei ole edes jälleenmyyntiarvoa? Haluammeko, että historiallisesti tärkeän Törmäsen koulun tarina päättyy ja pihapiiri hiljenee?

Tämä nettiadressi tullaan luovuttamaan tulostettuna seuraavaan valtuuston kokoukseen, mikä pidetään kesäkuussa 2015. Kyseisessä kokouksessa päätetään, että lakkautetaanko Törmäsen koulu vai tehdäänkö siihen tarvittavat toimenpiteet.

Koulun kannattajat    Ota yhteyttä adressin tekijään