päihdevauvojen syntyminen estettävä lainsäädännöllä

Vaadin, että eduskunta säätää pikaisesti lain päihteitä käyttävien, odottavien naisten seurannasta ja tarvittavista toimenpiteistä päihde/huumevauvojen syntymisen estämiseksi.Lähtökohtana tälle adressille on MTV 3:n  45 minuuttia ohjelma 26.11.2008 "Viinan todellinen hinta - päihdeäitien kärsivät vauvat".  Ohjelmassa toimittaja Ripsa Koskinen-Papunen valotti järkyttävää tilannetta päihteitä käyttävien äitien synnyttämistä vauvoista. Ohjelmassa kerrottiin muun muassa, että vastasyntyneille vauvoille joudutaan antamaan jopa morfiinia vaikeisiin vieroitusoireisiin ja kuvassa näytettiin pahasti tärisevää ja valittavasti ääntelehtivää vastasyntynyttä.Välittömästi ohjelman ulostulon jälkeen nettisivuille kertyi yli 70 palautekirjoitusta, joissa vaadittiin muun muassa päihdeäitien pakkohoitoa odotusaikana, vieroitushoitojen nopeuttamista, vauvan huostaanoton selkeyttämistä sekä sosiaali- ja muiden viranomaisten toiminnan tehostamista jo neuvolakäyntien yhteydessä.Palautteissa halutaan tehostettuun valvontaan myös päihdeisät ja koko perhe, erityisesti vauvan kohtelu syntymisen jälkeen päihdeperheessä.

Vetoan vauvojen kärsimysten lisäksi myös päihdeperheiden aiheuttamiin moninaisiin, yhteiskunnalle aiheutuviin kustannuksiin ja monenlaisiin kerrannaisongelmiin.
Tämä adressi on tarkoitus luovuttaa Sosiaali- ja Terveysministeriölle vauhdittamaan eduskuntaa näitä asioita koskevan lainsäädännön aikaansaamiseksi.

Vastaavanlaisen adressin olen tänään perjantaina 28.11.2008 jättänyt Pieksämäen neljään suurimpaan Markettiin nimienkeruuta varten ja tarkoitukseni on luovuttaa se ministeriölle vielä ennen joulua.