Valkeavuoren pienille oikeus terveelliseen oppimisympäristöön!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Pienet koululaiset sittenkin sisäilmaongelmaiseen kouluun!

2016-07-18 21:11:56

Hyvät adressin allekirjoittaneet,

Hyvä yrityksemme saada väistötilat Valkeavuoreen myös kaikkein pienimmille oppilaille ei valitettavasti riittänyt. Vaikka sivistysjohtajalla ja teknisellä johtajalla oli mahdollisuus vielä uudemman kerran tarkastella asiaa, käyttää optio ja turvata myös 1. ja 2. luokkalaisten sekä pienryhmien koulutie, eivät he tätä mahdollisuutta halunneet käyttää.

Pöytäkirjassaan 21.6.2016 tekninen lautakunta toteaa seuraavaa: "Valkeavuoren koulun väistötilojen hankintapäätöksessä lautakunta myönsi tekniselle johtajalle valtuudet käyttää hankintaoptiota. Jyrki Lappi ilmoitti, ettei hän käytä optiota. Valkeavuoren koulurakennuksessa mitatut ilmamäärät ovat olleet hyväksytyn tasoisia, eikä rakenteista ole löydetty riskitekijöitä. Lautakunta merkitsi asian tiedoksi."

Viittaan edelleen Valkeavuoren koulun hankesuunnitelmaan, jossa todetaan seuraavaa: ”Alakoulun rakennuksessa (rakennus C, entinen Ylikylä) on ollut sisäilmaongelmiin viittaavaa oireilua vuosien ajan. Rakennuksessa ei ole tehty peruskorjausta elinkaarensa aikana, osakorjauksia kylläkin. Kiinteistön sisäolosuhteet ja ilmanvaihto eivät täytä nykymääräysten mukaista vaatimustasoa.” Edelleen todetaan: ”Rakennukseen teetettiin vuonna 2015 koko rakennuksen kattava sisäilma- ja kosteustekninen kuntotutkimus. Kuntotutkimuksella kartoitettiin sisäilmaan vaikuttavat tekijät ja kerättiin tietoa rakennuksen ylläpitoa sekä tulevien korjausten suunnittelua ja niiden aikataulutusta varten. Tutkimuksissa todettiin useita riskirakenteita ja lisäksi rakennuksessa on todettu mikrobikasvustoa. Kaikkia rakennuksen ulkopuolisia riskirakenteita ei välttämättä ole tiedossa.” Edelleen: ”Rakennuksen korjausaste on yli 100 %.” Mihin siis hankesuunnitelmassa mainitut riskirakenteet ovat tässä välissä kadonneet?

Sivistysjohtaja Elina Heikkilä ei ole tarkemmin avannut loppukeväästä Valkeavuoren koulussa toteutetun oirekyselyn tuloksia. Hänen mukaansa oirekyselyssä ei ole tullut esiin mitään sellaista, joka olisi edellyttänyt väistötilojen hankintaa (Kaarina-lehti, 22.6.2016). Itse kritisoin kyselyn ajankohtaa, kyselystä tiedottamista sekä sitä, että tulevat pienet koululaiset, jo olemassa olevine terveysrasitteineen, jätettiin huomiotta.

Kaupunki on kesäkuussa vaihtanut ainakin yhden tulevan 1.-luokkalaisen lähikoulun Valkeavuoresta toiseen kaupungin alakouluun sisäilmaan liittyvien lääketieteellisten syiden perusteella. Myös ainakin yhden tulevan 1.-luokkalaisen osalta asia on käsittelyssä. Myös tällä lapsella on erikoislääkärin todistus, ettei hän sisäilmaan liittyvien lääketieteellisten syiden vuoksi saa aloittaa koulua Valkeavuoren C-rakennuksessa.

Omasta puolestani haluan vielä kerran kiittää teitä kaikkia aktiivisuudesta! Halutessanne voitte ottaa yhteyttä päätöksestä vastuussa oleviin virkamiehiin:

Tekninen johtaja, Jyrki Lappi: 050 373 2404 Sivistysjohtaja,

Elina Heikkilä: 050 373 2568

sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@kaarina.fi

Parhain terveisin,

Päivi Soinila

Adressin luovuttaminen

2016-04-16 11:25:20

Hei!

Kiitos kaikille adressin tähän mennessä allekirjoittaneille! On ollut kiva huomata, että emme ole tämän asian kanssa yksin! Adressi suljetaan viikon päästä sunnuntaina 24.4.2016. Toivon, että edelleen jaatte tietoa adressista eteenpäin.

Adressi luovutetaan Kaarinan kaupunginvaltuuston puheenjohtajalle maanantaina 25.4.2016 klo 17.30, ennen valtuustonkokouksen alkua.

Päivi Soinila