Kuutsalon Santaranta säilytettävä nuorisotoimen leirialueena

Ota yhteyttä adressin tekijään

Santaranta säilyy leirikäytössä

2016-08-22 19:53:52

Sunnuntaina 21.8.16 oli avoin keskustelutilaisuus Santarannan tilanteesta. Tilaisuuteen saapui Salusiinin leiriohjaajia, leiriläisiä sekä joitakin leiriläisten vanhempia sekä isovanhempia. Aktiivinen nuoriso- ja seuratoimija Helena kempas oli myös paikalla ja partiolaiset antoivat tukensa asialle kirjeitse. Lisäksi paikalla oli nuorisotyöntekijä Johanna Repo sekä kysymyksiin vastaamassa nuorisotoimenjohtaja Leena Ruotsalainen.

Tilaisuuden henki oli hyvä ja yhteistyöhaluinen. Kaikilla on tahto säilyttää Santaranta jatkossakin seurojen ja nuorison käytössä.

Leena Ruotsalainen kertoi, että alue on kaavoitettu v. 2000 yleiseksi virkistysalueeksi, eikä kaavan muuttamiseen ole haluja eikä se edes kovin helposti onnistuisi. Alue säilyy siis virkistyskäytössä, mikä oli huojentava tieto. Aluetta on tähänkin asti huoltanut tekninen virasto, mutta nuorisotoimi ja nuorisotoimen huoltovahtimestari on ollut vastuussa alueesta. Suunnitelmassa luopua Santarannasta ei siis niinkään ole kyse rahallisesta resurssista, vaan henkilöresursseista sillä Santarannan huoltokäynnit vievät kovasti vahtimestarin aikaa suhteessa käyttöön ja muihin leirialueisiin.

Nuorisotoimenjohtaja kuuli ja ymmärsi huolemme ja lupasi, että jos / kun nuorisotoimi luopuu alueen hallinnoinnista, hän huolehtii että Santaranta kuitenkin säilyy seurojen käytössä. On kuulemma mahdollista tehdä sopimukseen lisäehtoja, jotka takaavat alueen olevan jatkossakin leirikäytössä ja asiat ovat järjestettävissä ja sovittavissa niin, että käytännössä seurojen näkökulmasta "mikään ei muutu".

Samalla pohdittiin alueen harmillisen vähäistä käyttöä sekä sitä, miten käyttöastetta voitaisiin saada lisättyä ja lisää toimijoita alueelle. Tästä on hyvä jatkaa ja hyvillä mielin alamme kääntää katseita kohti ensi kesän eräleiriä. Toivottavasti mahdollisimman moni pistää nyt ns. "korvan taakse" tämän paikan ja käyttömahdollisuudet jotta tulevina kesinä vähän useampikin porukka pystyttäisi telttansa tälle Etelä-Suomen upeimmalle leirialueelle.

Salusiinilaiset kiittävät lämpimästi jokaista allekirjoittajaa ja kommentoijaa tuesta sekä Leena Ruotsalaista kuuntelemisesta ja avoimesta, yhteistyöhaluisesta keskustelusta. Kiitos.

Kati Paakkanen / Salusiini

Kati Paakkanen & Marita Oljakka, Salusiini