Selvityspyyntö Lemmenlaaksoon kaavaillusta frisbeegolfradasta

Kaupungin vastaus & tapaamisehdotus allekirjoittaneille

2016-11-04 13:24:45

Hyvä selvityspyynnön allekirjoittanut,

Järvenpään kaupungin kanssa on käyty pitkin viikkoa keskustelua siitä, kuka kaupungilta vastaa selvityspyyntöön.
Tänään perjantaina 4.1 on kaupungilta tullut vastaus;

"Ehdottaisimme yhteiselle tapaamiselle ajankohdaksi tiistaita 15.11. klo 17-18:30. Meiltä tulee edustajat liikunta- ja vapaa-ajanpalveluista ja kaupunkikehityksestä. Lisäksi tulisi edustaja frisbeegolf puolelta ja 1-3 edustajaa asukkaiden ja muiden alueiden käyttäjien puolelta. Voitko Jenna sinä olla tosiaan sinnepäin yhteyshenkilönä? Tarkoitus olisi pitää tapaaminen työpalaverina sen sijaan, että pidettäisiin laajempaa yleisötilaisuutta. Näemme, että näin asiaa saataisiin paremmin käytännössä vietyä eteenpäin.

Keräsimme vielä koosteen esitettyihin kysymyksiin:

· Me allekirjoittaneet vaadimme Järvenpään kaupungilta selvitystä miten jatkossa taataan kaikkien alueen harrastajien lenkkeily- ja ulkoilumahdollisuudet tasavertaisina ja turvallisina. Alueen käyttäjiä tai harrastajia ei olla kuultu päätöksenteossa tai avointa keskustelua siitä, onko alue kuntalaisten ulkoilukäytössä, ei ole ollut
· Maanomistuksen näkökulmasta alueella ei ole tehty mitään sellaisia sopimuksia, mikä estäisi alueen lenkkeily- ja ulkoilumahdollisuuksia. Alueen käyttö kaikkien kuntalaisten ulkoilukäytössä on tiedossa, eikä sitä ole siitä syystä ollut tarpeen erikseen selvittää. Toisaalta alueella ei ole ollut organisoitua toimintaa, joten mahdollisia kuultavia käyttäjiä ei ole ollut tiedossa.

· Miksei kaupunki ole etukäteen informoinut alueen käyttäjiä ja asukkaita alueelle kaavaillusta toiminnasta ja antanut käyttäjille / asukkaille mahdollisuutta avoimeen keskusteluun aiheesta?
· Alue on kaikkien kuntalaisten käytössä ja kaupungin tehtävänä on antaa mahdollisuuksia alueen monipuoliseen käyttöön. Käyttö on luonteeltaan jokamiesoikeuksiin kuuluvaa käyttöä, eikä alueella ole kenellekään toimijalle mahdollista antaa yksinoikeutta tai etuoikeutta. Kenenkään oikeutta käyttää aluetta ei ole millään sopimuksilla rajoitettu. Virkistys, ulkoilu ja liikunta mahdollisuuksia ja niiden yhteensovittamista hoitaa liikuntapalvelut, jos sellaiselle on tarvetta. Maanomistuksen puolesta on annettu mahdollisuus toteuttaa Frisbeegolfradan suorituspaikat.
· Liikuntapalvelut pyrkii toiminnassaan edistämään järvenpääläisten hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä. Frisbeegolfrata toimii yhden lajin lähiliikuntapaikkana ja tukee liikunnallisen elämäntavan juurruttamista kuntalaisille. Liikuntapalvelut on puoltanut frisbeegolf radan toteuttamista em. asioihin vedoten

· Me allekirjoittaneet vaadimme kaupungilta selvitystä siitä, miten jatkossa taataan kaikkien alueen käyttäjien tasavertaiset lenkkeily- ja ulkoilumahdollisuudet ja minne jatkossa esimerkiksi ratsukot ja koiraharrastajat ohjataan, jos turvalliset harrastusmahdollisuudet estetään
· Jokaisen alueen käyttäjän tulee huolehtia ettei toisille aiheuteta vaaraa tai vahinkoa.

Ystävällisin terveisin,

Sampo Perttula

***********************************

Sampo Perttula
Kaavoitusjohtaja

JÄRVENPÄÄN KAUPUNKI
Kaupunkikehitys, kaavoitus ja liikenne
Seutulantie 12, PL 41, 04401 Järvenpää
Vaihde (09) 27191
Puhelin 040-315 2005, faksi (09) 2719 2722

etunimi.sukunimi@jarvenpaa.fi
www.jarvenpaa.fi "

Adressin tekijä on luvannut kaupungille kerätä muutaman edustajan alueen eri käyttäjäryhmistä yllä mainittuun tapaamiseen. Ideaali tilanne olisi saada paikalle niin hevosharrastaja, alueen asukas kuin esimerkiksi koiraharrastaja, koska muutokset koskevat laajaa ihmisryhmää.

Jos koet, että voisit tulla edustamaan alueen tiettyä käyttäjäryhmää, lähetä viesti tämän adressin "lähetä viesti adressin tekijälle" - palvelun kautta. Rakennetaan yhdessä sähköpostiin viestiryhmä, jossa voimme yhdessä jo valmiiksi keskustella, mitä toivoisimme kyseiseltä tapaamiselta ja ketä paikalle lähetetään.

Tämä asia on tärkeä ja vaikuttaa isosti alueen käyttöön tulevaisuudessa, joten toivottavaa todella on, että kaikista ryhmistä saadaan joku paikalle.

Lemmenlaakson ystävä