Vetoomus Kivistön keskustan parkkipaikkatilanteen parantamiseksi

Ota yhteyttä adressin tekijään

Vastaus vetoomukseen Kivistön keskustan parkkipaikkatilanteen parantamiseksi

2017-09-15 15:52:04

Vantaan kaupunki on tänään toimittanut virallisen vastauksen vetoomukseen Kivistön keskustan parkkipaikkatilanteen parantamiseksi. Vastaus on alla täysimittaisena. Kiitos vielä kertaalleen kaikille adressin allekirjoittaneille sekä kaupungille yhteistyöstä!

t. Antti Lihavainen & Eija Liinakoski

---

"Kiitän teitä allekirjoittaneita kiinnostuksesta Kivistön keskustan suunnittelua ja toteutusta kohtaan.

Kivistön keskustaa on suunniteltu vuodesta 2008 alkaen. Katuverkon ja kunnallistekniikan rakentaminen käynnistyi vuonna 2013. Suunnittelussa on pyritty ottamaan huomioon Kivistöläisten toiveet ja tarpeet tekemällä erilaisia kyselyjä ja järjestämällä asukastilaisuuksia. Kuntatekniikankeskus tekee suunnittelutyötä yhteistyössä Kaupunkisuunnittelun kanssa. Kevään 2017 aikana on Kivistön asemakaavayksikkö tehnyt Kivistön visiota ja kaavarunkotyötä varten Kivistön suuralueen asumisen nykytilaa luotaavan kyselyn. Kyselyn yhtenä aihealueena oli liikkuminen ja pysäköinti. Kyselyyn vastasi 416 henkilöä, joista 407 ilmoitti asuvansa Kivistön suuralueella. Kyselyä jaettiin Facebook-ryhmissä, Kivistön asemakaavayksikön omalla sivustolla sekä Kivistön suuralueen asukasryhmässä.

Vantaan maapolitiikan (kaupunginvaltuusto 17.12.2012) yksi keskeisistä tavoitteista on laadukas, toteuttamiskelpoinen ja kohtuuhintainen asuntotuotanto. Kohtuuhintainen ja erilaiset asumistarpeet täyttävä asuntotarjonta turvataan mm. asuntotonttien riittävyydellä ja monipuolisuudella. Vantaalla otettiin käyttöön Kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksellä 1.1.2014 – 31.12.2018 väliselle ajalle uusi pysäköinnin mitoitusohje 1 autopaikka/130 k-m². Mitoitusohjetta sovelletaan raideliikenteeseen tukeutuvien Tikkurilan, Koivukylän, Korson, Aviapoliksen, Kivistön, Martinlaakson, Myyrmäen, Hakunilan ja Länsimäen keskusta-alueiden uusissa asuinrakennuskohteissa. Mitoitusohje koskee näiden keskusta-alueiden kerrostaloja ja on voimassa 1 km etäisyydellä rautatieasemasta.

Kivistön keskustan alueelle muuttivat ensimmäiset asukkaat vuoden 2015 aikana ja ensimmäiset palautteet autopaikkojen riittämättömyydestä kaupunki vastaanotti vuodenvaihteessa 2015 – 2016. Ensimmäisenä toimenpiteenä kaupunki pidensi Aurinkokivenkujan itäpuolisen kadunvarsipysäköinnin aikarajoitusta 60 min-> 4 h. Toisena toimenpiteenä kaupunki avasi Lumikvartsinkadun päähän tilapäisen pysäköintialueen, jolla ei ole aikarajoitusta. Kolmantena toimenpiteenä kaupunki teetti Kivistön keskustaan pysäköintiselvityksen, jossa selvitettiin pysäköintitilannetta sekä yleisesti että yhtiöittäin. Tämän jälkeen selvitettiin vielä Kivistöläisten autonomistusta ja liikkumista. Selvitysten ja saadun asukaspalautteen pohjalta kaupunki on päättänyt tehtävistä toimenpiteistä.

Kesäkuun loppuun mennessä Safiiriaukiolle tehdään muutama pysäköintipaikka lyhytaikaista asiointia varten. Nämä paikat on tarkoitettu lähinnä kivijalkapalveluiden käyttäjille. Paikat ovat käytössä arviolta vuoden 2018 loppuun asti. Siihen mennessä valmistuvat Keimolantien länsilaidan ”taskuihin” rakennettavat pysäköintipaikat.

Syyskuun loppuun mennessä Lumikvartsinkadun pysäköintialueella uusitaan paikkoja osoittavat maalaukset. Lumikvartsinkadun tilapäinen pysäköintialue rakennettiin alun perin Kivistön asuntomessutoimintoja varten 2015, jolloin se palveli mm. bussien kääntöpaikkana. Alueen asfalttimaalaukset ovat näin ollen vielä messujen aikaisia. Alueella on tällä hetkellä syytä kiinnittää huomiota liikennemerkkeihin, joilla pysäköintipaikat on osoitettu, ja pysäköidä niiden mukaisesti. Pysäköintialue saa syyskuun loppuun mennessä myös valaistuksen.

Asunto-osakkeen omistajia kannustetaan harkitsemaan oman autopaikan ostamista pysäköintilaitoksista. Autopaikan ostamisesta voi olla yhteydessä rakennusliikkeeseen, jolta on asunnon ostanut. Autopaikan vuokraamisesta kiinnostuneiden kannattaa olla ensisijaisesti yhteydessä oman talonyhtiönsä isännöitsijään, ja tiedustella taloyhtiön autopaikkatilannetta.

Kannattaa muistaa myös vapaat markkinat. Autopaikkoja myydään ja vuokrataan ilmoitustauluilla tai verkon asuntomyyntipalveluissa (Etuovi, Oikotie, jne.).

Kivistön Pysäköinti Oy tarjoaa Rubiiniparkista 26 autopaikkaa lisää vuokrattavaksi kuukausisopimuksilla. Kaiken kaikkiaan pysäköintiyhtiöllä on Rubiiniparkissa nyt 40 autopaikkaa vuokrattuna alueen asukkaille. Ruusuparkissa vuokrattuna puolestaan on noin 50 autopaikkaa ja se on pysäköintiyhtiön osalta tällä hetkellä täyteenvuokrattu. Kivistön Pysäköinti Oy:n vuokrattavia autopaikkoja voi tiedustella pysäköintioperaattorilta, Suomen Pysäköintihallinta Oy:stä: info@pysakointihallinta.fi, p. 010 320 9980. Autopaikan kuukausivuokra on noin 55 euroa (sis. alv.).

Vantaan keskusta-alueilla ollaan siirtymään maksulliseen pysäköintiin syksystä 2017 alkaen. Ensimmäinen tunti pysäköintiä säilyy maksuttomana, samoin liityntäpysäköinti. Pysäköintimaksut on tarkoitus kerätä pääasiassa mobiilisti.

Maksullinen pysäköinti otetaan käyttöön kaupunkikeskustojen sekä asemien ympäristöjen katu- ja torialueilla ja kaupungin hallinnoimilla pysäköintialueilla. Pysäköinnin maksullisuus aloitetaan tämän hetkisen arvion mukaan lokakuussa 2017 Kivistön, Tikkurilan ja Myyrmäen keskustoissa. Korson, Koivukylän ja Martinlaakson keskustojen pysäköinti muuttuu maksulliseksi 2-5 vuoden sisällä.

Maksullisella pysäköinnillä pyritään ohjaamaan asukaspysäköintiä ja muuta pitkäaikaista pysäköintiä pois katu- ja torialueita ja sujuvoittaa näin asiointipysäköintiä.

Markus Holm,
liikennesuunnittelupäällikkö