Helsingin 7-8-vuotiaiden iltapäivätoimintaa ei saa supistaa!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Helsingin 7-8-vuotiaiden iltapäivätoimintaa ei saa supistaa!

2013-04-14 19:58:02

Koululaisten iltapäivätoiminnan paikkoja Helsingissä uhkaa 500 paikan supistaminen syksystä 2013 alkaen, jonka seurauksena iltapäivätoimintaa ei voitaisi enää järjestää tokaluokkalaisille Helsingissä lainkaan.

Perusopetuslain mukainen aamu- ja iltapäivätoiminta on tarkoitettu 1. ja 2. vuosiluokan oppilaille. Iltapäivätoiminnan järjestämisen tavoitteena ja lähtökohtana on turvallisen kasvuympäristön tarjoaminen lapselle sekä lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen.

7-8-vuotias tokaluokkalainen ei ole vielä riittävän vahva ja rohkea viettämään yksin kotona pitkää iltapäivää ja huolehtimaan itse itsestään. Tokaluokkalaisten koulupäivät ovat vielä lyhyitä, koulupäivä voi päättyä jo klo 12 ja vanhemmat päästä kotiin vasta klo 17.

Iltapäivätoiminnalla lisätään lasten toiminnallista aktiivisuutta, kuten kädentaitoja ja liikuntaa, sekä vahvistetaan lapsen kaverisuhteita ja emotionaalisia siteitä ja turvallisuuden tunnetta kouluyhteisöä ja yhteiskuntaa kohtaan. Ohjattu iltapäivätoiminta on merkittävä ennaltaehkäisevä toimenpide lasten hyvinvoinnin ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Nyt Helsingin kaupunki on supistamassa väärästä asiasta!

Iltapäivätoiminta rahoitetaan valtion, kunnan ja vanhempien yhteisrahoituksella. Jotta iltapäivätoiminta voitaisiin turvata myös tokaluokkalaisille Helsingissä lukuvuonna 2013-2014, tarvitaan arviolta 0,5 miljoonan euron lisärahoitus avustettavan iltapäivätoiminnan määrärahaan.

Keräämme adressia Helsingin päättäjille toimitettavaksi, jotta pienten lasten hyvinvointi ei vaarantuisi. Osallistu sinäkin tärkeän asian puolesta!

Kirsi Salmela ja Niina Bell