Armilan koulu, Lappeenranta

ONKO KAUPUNKIKUVAMME TAAS KAUPAN ?

Armilan koulun arkkitehtoninen ja kaupunkikuvallinen arvo ollaan romuttamassa. Suunnitelmien mukaan pahin vaihtoehto toisi koulurakennuksen eteen kolme nelikerroksista kerrostaloa.

Vuonna 1938 rakennettu Armilan koulu on arvokas esimerkki funktionalistisesta koulurakentamisesta. Rakennuksen erityispiirteenä on pyöristetty nurkka nauhaikkunoineen. Rakennus kantaa monella tavoin kaupungin historiaa harteillaan, sillä se on toiminut myös sotasairaalana. Rakennuksen arkkitehtoninen arvo pääsee oikeuksiinsa vasta, kun sen ympärillä on tilaa. Rakennussuojelu edellyttää koko miljöön suojelua.

Kaupunki luopui kiinteistöstä halvalla ja heppoisin ehdoin. Uusi omistaja haluaa ulosmitata maksimaalisen voiton välittämättä kaupunkikuvasta, alueen asukkaista tai rakennuksen arvon kunnioittamisesta. Arvokas rakennus peittyy massiivisen rakennusmassan taakse ja alue muuttuu ahtaaksi sumpuksi.

Kerrostalorakentamiselle on mahdollisuuksia Ratakadun varrella, mikä olisi kaupunkikuvan ja alueen luonteen kannalta parempi ratkaisu.

Alueelle laaditaan uusi asemakaava, jossa määritellään rajat rakentamiselle. Kiinteistön suunnittelussa tulee edetä niin, että mietitään olemassa olevan rakennuksen ja koko tontin käyttötarkoitus sen arvoa kunnioittaen. Lisärakentamista tehdään tarpeen mukaan sitä palvelemaan.

Alueen kaavaratkaisuista on tehtävä perusteellinen ja monipuolinen vaikutusten arviointi. Tykin alue ja Armilan koulukeskus on Etelä-Karjalan vahvistettavana olevassa maakuntakaavassa "maakunnallisesti merkittävä kulttuurihistoriallinen ympäristö/kohde".

Lappeenrannalla ei ole varaa menettää enää yhtään kaupunkikuvallisesti omaleimaista, arvokasta miljöötä. Nyt kaavanlaatijoilla on suuri vastuu koko kaupungin ja erityisesti meidän, alueen asukkaiden edessä.

Kaupunkilaisilla on oikeus ja mahdollisuus puuttua asiaa, ennen kuin mitään korvaamatonta on tehty.