Autovero pois suomesta

AUTOVERO POIS SUOMESTA VAADIN VALTIO AIKANAAN LUPASI ETTÄ SE KESTÄÄ VAIN YHDEN KAUDEN AUTOVERO OTETTIIN Suomessa 01.01.1958 voimaan tulleella lailla. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden voimaan tulleella lailla.

Autoveroa kannetaan:

• henkilöautosta (M1-luokka)
  • pakettiautosta (N1-luokka)
  • sellaisesta muusta autosta, jonka omamassa on alle 1 875 kilogrammaa
  • moottoripyörästä (L3e-luokka ja L4e-luokka)
  • isoista L-luokan ajoneuvoista: kolmipyörästä (L5e) ja nelipyörästä (L7e)

On myös autoja, joista veroa ei tarvitse maksaa. Tällaisia ovat jotkin M1-luokan matkailuautot, pelastusautot, sairasautot ja ruumisautot, N1-luokan eläinlääkintäautot ja pelastusautot sekä L-luokan ajoneuvoista mopot (L1e ja L2e) ja kevyet nelipyörät (L6e).

Autoveron määrä

Henkilö- ja pakettiautojen veroprosentti on porrastettu ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Jokainen hiilidioksidigramma lisää veron määrää. Veroprosentti on vähintään 12,2 % ja enintään 48,8 %.[2]

Autoveron tuottoarviot

• 2010 talousarvio: 815 miljoonaa euroa
  • 2009 I lisätalousarvio: -250 miljoonaa euroa
  • 2009 talousarvio: 1 075 miljoonaa euroa
  • 2008 tilinpäätös: 1 016 miljoonaa euroa

Lähteet

1. http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/autoilun_verotus/autovero/autoverotuksen_historia/
  2. Verotaulukko Viitattu 20.12.2011.

Aiheesta muualla