Avoimen päiväkodin (Kotilon) säilyttäminen Turun Moision alueella

Turun Moision alueen (Kotilon) avoimen päiväkodin säilyttämisen kannattamisen puolesta allekirjoitan oheisen addressin.

Avoimen päiväkodin toiminnan säilyttäminen Turun Moision ja Yli-Maarian alueella on oleellisen tärkeä palvelu kotihoidossa oleville lapsille.

Alueella on paljon lapsiperheitä ja uusia lapsia syntyy kokoajan. Aluetta markkinoidaan vahvasti lapsiperheille, joten palveluiden tulisi säilyä vähintään olemassa olevalla tasolla. Ypsilonin valmistumisen myötä on todennäköistä, että lapsiperheet myös jatkossa asettuvat asumaan alueelle.

Alueen päiväkoti on täynnä ja lapsia on kokoajan jonossa sinne. Jos avoin päiväkoti ja ulkoleikkikoulu lopettaa toiminnan, siirtyy todennäköisesti suuri osa näistä lapsista päiväkodin jonoon.

Kotilo mahdollistaa äitejä jäämään kotiin lasten kanssa ja tarjoamaan lapsille kuitenkin ikäistään seuraa sekä erittäin monipuolista toimintaa.

Esimerkkinä toiminnasta: monipuoliset askartelut, liikuntahetket, yhteiset retket sekä asiantuntijoiden tarjoamat teemapäivät. Yksin kotona olevalla äidillä ei välttämättä ole mahdollisuutta tarjota lapsille näitä elämyksiä.

Kotilo on myös kotiäideille sosiaalinen kohtaamispaikka ja tarjoaa heille tärkeää vertaistukea ja mahdollistaa äideille luottamuksellisen keskustelun ammatti-ihmisten kanssa (paikalla aina lastenhoitaja sekä varhaiskasvatuksen lastentarhanopettaja).

Kotilolla on todella hyvät kontaktit eri sidosryhmiin ja se mahdollistaa asiantuntijoiden tarjonnan myös asiakkailleen. Esim MLL imetysohjaus, seurakunnan yhteistyötoiminta.

Onkin hienoa, että Kotilo sai vuoden alusta isommat ja toimivammat tilat Halikonkadun päiväkodin yhteydestä. Samalla Kotilon asiakkaat saavat mahdollisuuden rakennuksessa sijaitsevan liikuntasalin käyttöön, jossa lapset pääsevät ohjatusti ja valvotusti tutustumaan sisäliikunnan iloihin. Sijainti on muutenkin keskeinen palveluiden lähellä, hyvien bussiyhteyksien päässä myös muilta lähialueilta. Addressi on myös Kotilon säilyttämisen puolesta näissä tiloissa.

Lasten vanhempina vetoamme Turun kaupungin päättäjiin, että Kotilon toiminta säilyy ja jatkuu nykyisessä muodossaan. Avoin päiväkoti tarjoaa kotiäideille ja kotihoidossa oleville lapsille viitenä päivänä viikossa matalalla kynnyksellä lähestyttävän paikan.