E85 Polttoaineen salliminen drifting kilpailuissa

Tällä adressilla pyritään vaikuttamaan Autourheilun kansallisen keskusliiton, AKK:n polttoainestrategiaan.

Tällä hetkellä AKK:n alaisissa kilpailuissa, niin driftingissä kuin muissakin lajeissa sallituksi polttoaineeksi katsotaan ainoastaan yleisesti saatavilla oleva nk. pumppubensiini eli lyijytön, oktaaniluvultaan enintään 98 oleva bensiini.

Adressin tarkoituksena on ilmaista drifting- kuljettajien ja tiimien halu saada sallittujen polttoaineiden listalle myös E85 polttoaine.

Perusteluja kyseisen polttoaineen sallimiselle lajissamme on monia, ja tärkeimmät niistä varmasti ovat jo päättävien elinten tiedossa. Alla listattuna vielä kaksi mielestämme tärkeintä seikkaa E85 polttoaineesta:

- Ympäristöystävällisyys

Lajille, ja yleensäkin autourheilulle ehkä se kilpailijoiden vähiten ajattelema, mutta suuren yleisön ja median huomion kohteena oleva seikka, johon tulee nyt ja tulevaisuudessa kiinnittää yhä enemmän ja enemmän huomiota.

Tässäkin suhteessa E85 on suorastaan ylivoimainen verrattuna tällä hetkellä sallittuun/sallittuihin polttoaineisiin.

E85 Polttoaine vähentää ilmastolle haitallisia hiilidioksidipäästöjä jopa 80% !!
Lähde St1 : http://www.st1.fi/index.php?id=2798

- Edut virityskäytössä

E85 tarjoaa huomattavat hyödyt nimenomaan kilpailukäyttöön rakennetuissa korkeaviritteisissä moottoreissa. Puristuskestävyydeltään E85 on huomattavasti 98 oktaanista bensiiniä parempi jonka ansiosta moottorin puristussuhdetta voidaan entisestään nostaa. Lisäksi eritoten driftingissä käytetään pääosin turbo-ahdettuja moottoreita joissa E85 polttoaineen edut korostuvat entisestään nakutusherkkyyden ollessa alhaisempi.

Tämä vaikuttaisi E85-polttoaineen tullessa sallituksi myös siten, että tällä hetkellä vallitseva trendi käyttää vierasmoottoria suosituiksi tulleissa automalleissa vähenisi. Useamman kilpa-auto aihion oma alkuperäinen turbomoottori pysyisi paremman polttoaineen avulla kilpailukykyisenä ja luotettavampana ja säästäisi näin oleellisesti kustannuksia sekä lisäisi hyvin suurella todennäköisyydellä kilpailijoiden määrää eri sarjatasoilla.

Haittapuolena todettakoon E85 polttoaineen vaatima lisäkulutus energiasisällön ollessa tilavuuteen suhteutettuna alhaisempi kuin esim. 98 oktaanisella bensiinillä. Kulutuksen kasvu on käytöstä ja moottorista riippuen noin 30% luokkaa. Tämäkin on moottoriurheilussa käännettävissä positiiviseksi asiaksi, sillä lisäkulutuksen johdosta moottorit käyvät viileämpinä palotapahtumaa jäähdyttävän lisääntyneen polttoaineen määrään johdosta.

Aiemmin aiheesta nousseen keskustelun yhteydessä sallimisen estämiseksi on usein kerrottu myös jakelun puute. Tilanne on muuttunut radikaalisti viimeisen vuodenkin aikana, ja tällä hetkellä E85 polttoainetta on saatavilla jo hyvin koko maassamme. Lisäksi jakeluasemia lisätään jatkuvasti siviililiikenteessä lisääntyvien Bi- ja FlexiFuel autojen myötä.

E85 polttoainetta jakelevat asemat:

St1 : http://www.st1.fi/index.php?id=309&maa=station_fin&palvelut[]=62

ABC asemat: http://www.abcasemat.fi/verkosto

Tämä adressi tullaan toimittamaan AKK Motorsport Ry:n hallituksen puheenjohtajalle Juhani Pakarille, AKK Motorsport Ry:n toimitusjohtajalle Jani Backmanille sekä Drifingin lajipäällikkö Mika Heinoselle.

Terveisin

Janne Veikkanen
Suomen Drifting Ry
www.fpda.info