EI musiikkiopiston Lopen oppilaspaikkojen vähentämiselle

Lopen sivistysjohtaja tulee esittämään talousarvioesityksen yhteydessä sivistyslautakunnalle säästötoimenpiteenä, että Riihimeän musiikkiopistosta vähennetään Lopen kunnan opiskelijapaikkoja siten, että vapautuvia paikkoja ei täytetä.

Tällä hetkellä Riihimäen musiikkiopistossa on 30 oppilaspaikkaa, jotka täytetään edellisen opiskelijan lopettaessa opinnot.Uudet perusopetuksen opiskelijat valitaan pääsykokeen perusteella. Pyrkijöitä on ollut yleensä enemmän kuin vapautuvia paikkoja. Ilman opiskelupaikkaa on jäänyt jo nyt moni musiikista innostunut  loppilainen lapsi ja nuori.

Sivistykseen, hyvinvoinnin tukemiseen, elämän hallintaan ja tunteiden käsittelyyn musiikki on tärkeää. Kouluissa vähennetään taideopetusta ja kaikilla ei ole varaa yksityisiin soittotunteihin. Esitys oppilaspaikkojen vähentämisestä sulkee pois musiikin ammatin loppilaisilta lapsilta ja nuorilta. Lisäksi musiikin opetuksen vähentäminen saattaa vaikuttaa lasten ja nuorten hyvinvointiin.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Riihimäen musiikkiopiston Lopen oppilaspaikat säilytetään nykyisellään tai tarvittaessa lisätään oppilaspaikkoja.

Kristiina Tuohimaa-Salminen    Ota yhteyttä adressin tekijään