EI tuulivoimaloita Kaskisiin

Ei tuulivoimaloita Kaskisiin.

Kaskisiin suunnitteilla olevat 3-6 tuulivoimalaa eivät sovellu pienelle saarelle, jossa koskematonta luontoa on jäljellä muutenkin niukasti. Tuulivoimalat sijoittuvat myös liian lähelle asutusta ja kesämökkejä. Alueella on merikotkan pesiä, tuulivoimalat ovat uhka myös merikotkalle. Tuulivoimalat turva-alueineen, huoltoteineen ja sähkölinjoineen vievät Kaskisten luonnosta niin ison osan, että metsästys, marjastus, sienestys ja liikkuminen yleensäkin luonnossa kärsii tuntuvasti. Matkailuelinkeinoa eivät tuulivoimalat myöskään edistä. Asumismukavuus idyllisessä saarikaupungissa menetetään tuulivoimaloiden äänen, varjo- ja välkeilmiön takia.

Tuulivoimakaavoitus on edennyt kaavaehdotus vaiheeseen. Voimaloiden määrä on pudonnut kuudesta kahteen. Kaavoituksen nykytilanteeseen voi tutustua täältä. Kaavaselostukseen, karttoihin ja liitteisiin: http://www.kaskinen.fi/Default.aspx?id=307974  Nämä voimalat sijoittuisivat Dicksholmeniin. Liian lähelle asutusta ja kesämökkejä, Dicksholmenin saarelle, joka on luontoselvityksessä 2005 suositeltu jätettäväksi kokonaan rakentamatta, http://www.ahiplan.airix.fi/paikkatieto/kaskinen/yleiskaava/taustaselvityksia/Luontoselvitys.pdf

(linkki kaavoituksen nykytilanteeseen päivitetty 9.10.2015)

Ei tuulivoimaloita Kaskisiin Facebookissa:  http://www.facebook.com/pages/Ei-tuulivoimaloita-Kaskisiin/230134507111511

Video Pjelaxin tuulivoimatuotanto alueelta: https://www.youtube.com/watch?v=JNPhCBwgRhM

Video, Ei tuulivoimaloita Kaskisiin: https://www.youtube.com/watch?v=BMfiIrzX1Fk

"Tuulivoimaloita tulossa? Olemme pahoillamme, mutta et ehkä kuule kaikkea olennaista omalta kunnaltasi, tuulivoimaoperaattoreilta tai konsulteilta. Kokemustemme mukaan melumallinnokset ja selvitykset eivät aina vastaa todellisuutta. Tuulivoimatoimijalla on kyseessä isot tukirahat ja houkutus mutkien suoristamiseen on suuri." Tuulivoima-kansalaisyhdistys ry: sivut. http://tvky.info/

Adressi luovutettiin 20.8.2012 Kaskisten kaupungintalolla, kaupunginjohtaja Marlene Svenssille ja Kaskisten Tuulivoima Oy.n Jaakko Leppiselle. Paikalla oli myös kaupungin puolesta Timo Onnela. Adressissa oli tuolloin 164 nimeä. Adressi luovutettiin toistamiseen 8.6.2013 tuulivoimalan T2 kaavaillulla paikalla, Bockholmenin tien ja Bränskogenin lahden välissä, tilaisuuteen oli kutsuttu Kaskisten Tuulivoima Oy, ja Kaskisten kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat. Adressia vastaanottamaan saapuivat kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Catharina Skur ja 2.varapuheenjohtaja Marco Nordback. Adressissa oli tuolloin 297 allekirjoitusta. Adressi tullaan luovuttamaan Kaskisten kaupungin valtuuston jäsenille, ennenkuin päätöstä kaavan hyväksymisestä tai hylkäämisestä tehdään.

Me allekirjoittaneet vastustamme tuulivoiman rakentamista Kaskisiin.