Estetään Onkilahden koulun hajoittaminen.

Meitä allekirjoittaneita tyrmistyttää esimiesten suunnitelmat siirtää Palosaaren koululta kaksi valmentavaa luokkaa Onkilahden kouluun, jossa ei ole tilaa. Meillä kaikilla on tiedossa, että keskustassa on muitakin kouluja, jossa on tilaa ja runsaastikin. Sen sijaan luokkien siirto Onkilahden kouluun tarkoittaa sitä, että kouluun tulevien luokkien edestä on siirrettävä kaksi Onkilahden koulun luokkaa Vöyrinkaupungin kouluun.

Suunnitteilla oleva toimenpide tarkoittaisi, että Onkilahden koulun ehjä yhtenäisyys hajotetaan aivan turhaan. Se tarkoittaisi, että narua hyppiviä lapsia pannaan mopoikäisten oppilaiden sekaan ilman mitään syytä. Se tarkoittaa, että monet Onkilahden koulun toiminnat joko loppuvat tai pahasti vaikeutuvat. Tällaiset ovat mm. erilaiset Comenius-, ystävyyskoulu-, Kiva koulu -projektit, alakoulun terveydenhoito, yhteiset urheilutapahtumat, yhteiset juhlahetket, aamunavaukset, yhteiset pihaleikit, retket, jne.

Jos siirrettävät luokat ovatkin musiikkiluokkia, seuraamukset ovat vielä raskaampia. Silloin vaikeutuvat kaikki alakoulun musiikkiluokkien väliset toiminnat: esimerkiksi Tiernapoika (1.-6. luokat), kuorot (3.-6. lk), orkesteri (3.-6. lk.) kamarimusiikkikerhot, kurssitutkinnot, yhteiset esiintymis- ja kilpailumatkat, kurssitutkinnot, kevät- ja joulukonsertit, jne. Yhtenäinen toiminta tulee mahdottomaksi.

On käsittämättömän häikäilemätöntä hajottaa toimiva ja yhtenäinen kokonaisuus, kun on olemassa useampiakin  vaihtoehtoja tehdä kivuttomia ratkaisuja.

Me allekirjoittaneet pidämme suunnitelmia  törkeän epäammattimaisina, lapsivastaisina eivätkä ne mitenkään edistä suvaitsevaisuutta, jota nyt jos koskaan tarvittaisiin.

Adressi tullaan lähettämään lastensuojeluun ja kaupunginjohtajalle.