Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Surkeaa suunnittelua

#208 Re: Re: Mechelininkadun liikenne

24.02.2013 12:54

#207: Ei savua ilman puita - Re: Mechelininkadun liikenne 

Tiedän aika monia, jotka ovat kanssasi samaa mieltä. Eihän Mechelininkadun pitäisi olla Espoon, Ruoholahden, Lauttasaaren ja pian myös Jätkäsaaren moottoritie. Nyt asetetaan vastakkain Mechelininkadun asukkaiden oikeus elää ja liikkua omalla asuntokadullaan ja Jätkäsaaren tulevien autoilijoiden oikeus ajaa sieltä sujuvasti läpi.

Eihän näitä Jätkäsaaren autoilijoita ole vielä edes olemassakaan, kun suurin osa taloista on rakentamatta ja myymättä. Vaikkei edes tiedetä, kuka sinne muuttaa, niin silti heidän etunsa on tärkeämpi kuin niiden tuhansien ihmisten, jotka asuvat jo valmiiksi Etu-Töölössä. Tässä tuetaan varsinkin rakennuttajien ja rakennusliikkeiden markkinointia, jotta kalliit asunnot menisivät kaupaksi.

Suurin hölmöys tässä Mechelininkadun katusuunnitelmassa on se, että yhtä aikaa heikennetään sekä julkista liikennettä että paikallisten autoilijoiden mahdollisuutta pysäköidä. Ei autoilu tule ikinä vähenemään, jos ei ole olemassa julkisen liikenteen kaltaista käyttökelpoista vaihtoehtoa. Kaupungin pitäisi satsata asukkaita palvelevaan jjoukkoliikenteeseen eikä heikentää sitä joka käänteessä. Viimevuotinen bussiuudistus rassaa edelleen jokaikinen päivä.

Helsingin liikenneoloja suunnitellaan täydellisen näköalattomasti ja kapeasti katsoen. Ensin päätetään rakentaa uusi kaupunginosa, kuten Jätkäsaari, ja vasta sitten ruvetaan ihmettelemään, miten sinne pääsee kulkemaan.

Vastaukset

Faktaa löytyy Googlella

#209 Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne

2013-02-24 13:52:57

#208: Surkeaa suunnittelua - Re: Re: Mechelininkadun liikenne

"Suurin hölmöys tässä Mechelininkadun katusuunnitelmassa on se, että yhtä aikaa heikennetään sekä julkista liikennettä että paikallisten autoilijoiden mahdollisuutta pysäköidä."

Raitiolinja 8:n kahden lähekkäisen pysäkin yhdistäminen pidentää hieman niiden käyttäjien matkaa pysäkille, joilla pysäkki on ollut lähes oven edessä. Toisilla taas matka pysäkille lyhenee. Kokonaisuutena tarkastellen pysäkkien yhdistäminen nopeuttaa matkantekoa. Julkista liikennettä on suunniteltava kaikki käyttäjät ja kokonaisuus huomioon ottaen, eikä optimoida muutamalle kovaäänisimmälle töölöläiselle muiden matkustajien kustannuksella.

Kantakaupungin pysäköintipaikat ovat lisääntyneet 39 % vuodesta 1990 vuoteen 2010. Lähde: http://marttitulenheimo.fi/2010/11/pysakoinnin-subventoinnista-on-luovuttava/

Töölöön on rakenteilla / suunnitteilla useitakin satojen paikkojen pysäköintilaitoksia. Paikallisten autoilijoiden mahdollisuutta pysäköidä parannetaan eikä heikennetä. Auton voi parkkeerata maan alle, vai pitäisikö niiden autojenkin päästä nauttimaan Meklun lehmuksista? Maanpäällinen tila on kallista ja epätarkoituksenmukaista käyttää autojen varastointiin.