Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Kommentoitu viesti

Ilkka Kapraali
Vieras

#683 "Merkitään tiedoksi" ei riitä!

08.02.2011 17:14

Jossakin vaiheessa lupasin lopettaa kirjoittelun tälle palstalle, kun se näytti ärsyttävän joitakuita. Nyt lupaukseen kuitenkin poikkeus.

Vaikka minäkään en ole tänne enää kirjoitellut, olen käytettävissä olevin laillisin keinoin yrittänyt toimia tilanteen korjaamiseksi. Esitin kaksi viikkoa sitten Matti Suopajärven laatiman sopimusrikkomuslistan kaupunginhallitukselle ja vaadin, että Matin kirjaamat sopimusrikkomukset ja mahdolliset muutkin rikkeet selvitetään. Lisäksi esitin, että mikäli Matin esityksissä on perää, kaupunki ryhtyy asian vaatimiin toimenpiteisiin. Kaupunginhallitus yhtyi esityksiini ja lähetti asian sos.terv.ltk:lle selvitettäväksi. Siksi se on nyt lautakunnan listalla.

Koska kh. on antanut asian lautakunnan selvitettäväksi, niin tekeepä ltk. tänään millaisen päätöksen tahansa, niin sen pitää tulla sieltä kh:n käsittelyyn. Outillekin tiedoksi, että näin ollen kh:n ei tarvinne nyt käyttää otto-oikeuttaan, kuten se käytti kolme vuotta sitten ja kylvi sillä toimenpiteellään koko tämän sotkun siemenen. Ja Outin sanoja lainatakseni myöskään "minulla ei ole kanttia ottaa vastuuta vastuulääkärin toteamasta potilasturvallisuuden vaarantumisesta". Siksipä en varmasti tule hyväksymään asiassa päätöslauselmaa "merkitään tiedoksi".

Lopuksi pientä sapiskaa tämän palstan muutamille aktiiveille: Kun monet kirjoittajat ovat täällä ihmetelleet, etteikö tosiaan kukaan edes yritä mitään, niin olisi minusta ollut vähintäänkin kohtuullista ja korrektia teidän ilmoittaa, että asiaa on kh:ssa käsitelty edellä esittämälläni tavalla. Siitä ette ole olleet tietämättömiä.

Vastaukset

jänishousu
Vieras

#691 Re: "Merkitään tiedoksi" ei riitä!

2011-02-08 23:42:32

#683: Ilkka Kapraali - "Merkitään tiedoksi" ei riitä! 

Olen viestien #684 ja #686 kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että Ilkan toiminta on ollut esimerkillistä. Siitä olen eri mieltä, etteikö hänen toimiaan olisi arvostettu. Kieltämättä kehut ovat olleet aika mietoja itse kenellekin - enemmän on annettu miinusääniä niille jotka kehuja eivät ansaitse. Ja näistä miinuskehuista ei saa sitä mielikuvaa, että Ilkan puolue olisi jotenkin väärä - esimerkiksi s12 viestissä #287 Juha kertoo näkemyksiään Ilkan mainitsemasta kolmen vuoden takaisesta päätöksestä, Matti s23 viestissä #574 tämän kilpailutuksen alkuvaiheista - näitä löytyy palstalta enemmänkin muidenkin kirjoittamana, jos jaksaa lueskella. Kehujakin löytyy - en jaksa nyt alkaa etsimään, mutta mielestäni viestissäni #681 mainittuja henkilöitä on näissä kohdeltu jokseenkin yhdenvertaisesti. Haukkujakin on varmasti tullut - turhanpäiväisiä räksyttäjiä aina löytyy. Niille en kuitenkaan antaisi paljon painoarvoa. 

Ilkalle hänen viestinsä viimeisestä kappaleesta. Koska tälle palstalle on muutama viesti tullut kirjoitettua vastaan tähän omasta puolestani vaikken itseäni aktiivina pidäkään. Ennen tätä päivää olin toimistasi täysin tietämätön. Kun pari viikkoa sitten luin, että rikkeistä oli sinulle henkilökohtaisesti raportoitu, toki oletin että ryhdyt johonkin - sen verran periaatteen mieheksi olen sinut oppinut tuntemaan. Kun näin kh:n esityslistan, jossa oli ei-julkinen pykälä, mietin mahdollisuutta että olisit ryhtynyt johonkin. En kuitenkaan ole selvännäkijä, enkä ole tänne mutenkaan kirjoitellut arvailuja. Ja vaikka olisinkin tiennyt toimistasi, niin en olisi niistä tänne raportoinut. Tähän on kaksi syytä. Ensinnäkin olisin antanut sinulle työrauhan. Outinkin viimeisin viesti herätti kysymyksiä, mutta enpä ala niitä täällä kyselemään. Minulle riittää, että oletan teidän hoitavan asiaa. Ja toiseksi olisin olettanut, että mikäli haluat asian julkiseksi, kerrot sen täällä itse.  

Vojakkalan ukko: Aiemmin mainitun lisäksi suosittelen lukemaan viestin #620 

Lautakunnan päätöstä odotellessa...

Outi Keinänen
Vieras

#694 Re: "Merkitään tiedoksi" ei riitä!

2011-02-09 03:26:29

#683: Ilkka Kapraali - "Merkitään tiedoksi" ei riitä! 

Sehän on hyvä, että kaupunginhallitus alkaa yksimielisesti kysellä asioiden perään lautakunnalta. Teillähän se hallituksessa virallinen seurantavelvollisuus kaupungin organisaatiossa onkin. Mitä tulee Ilkka näihin hyvinvointipalvelujen kilpailutuksiin, niin kovin hyvin niiden tarjouspyyntöjen valmistelussa Torniossa ei ole onnistuttu, eikä juuri minkään kilpailuttamisprosessin hoidossa tällä valtuustokaudella. Kolmen vuoden takainen asia ei ole syynä nyt huonosti laadittuun ensihoidon ja sairaankuljetuspalveluiden tarjouspyyntöön, jonka epäkohdista saamme tällä hetkellä kärsiä. Kukaan ei tietenkään osannut odottaa, että kilpailun voittanut firma toimii, niin kuin nyt on tullut esille. Eivät siihen arvanneet varautua mitkään tahot, mutta tarjouspyynnön puutteet sen mahdollistivat.

Sellaiset porsaanreiät pitäisi kilpailuttamistyöryhmässä tarjouspyyntöä valmistellessa osata ottaa huomioon, jos ei maallikoiden, niin ainakin asiantuntijoiden toimesta. Maallikoilla tarkoitan tässä yhteisten asioiden hoitajia eli poliitikkoja. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, vaikka keräisitkin pisteitä samaa asiaa kaupunginhallituksessa hoitaessasi ja tätä asiaa seuratessasi. Pitäähän omatkin jäljet parsia, jos niissä vikaa huomaa. Tärkeintä on kaupunkilaistemme turvalliset ja sopimuksen mukaiset palvelut, potilasturvallisuutta vaarantamatta. Jatketaan siis työtä tahoillamme, kunnes asiat saadaan kuntoon tämänkin osalta. Uskon, että meillä kummallakin on kuitenkin aito ja yhteinen tahto tarjota hyvää palvelua torniolaisille ja rohkeutta ei kummaltakaan puutu. Ehkä tässä on siis jotain toivoa...