Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi

Kommentoitu viesti

Mia

#80 Pakkohan se on jostain ottaa

31.08.2013 07:58

En allekirjoita adressia, koska mielestäni tämä uudistus ei ole vain huono asia. Tässähän pyritään vaikuttamaan myös siihen, ettei naisen palkkaaminen ole työnantajalle niin iso riski. Tässä pyritään selvästi jakamaan perhevapaiden kustannuksia tasapuiolisemmin ja laittamaan ihmiset kantamaan itse vastuuta perheestään, myös taloudellisesti.

Mitä tulee päivähoitopaikkoihin, niin subjektiivisen päivähoidon muutokset todennäköisesti vapauttavat niitä päikkäpaikkoja.

Vastaukset

...............

#100 Re: Pakkohan se on jostain ottaa

2013-08-31 13:28:45

#80: Mia - Pakkohan se on jostain ottaa

Jokaisen oma valinta, mutta kotihoidontuki on pienempi kuin työttömyyskorvaus joten ei sillä rikastumaan pääse. Kotihoidontuella ollaan yleensä vain se aika kun lapset ovat pieniä. Eikös suomalainen pariskunta tee keskimäärin 2,5 lasta. Ei ole liikaa vaadittu yhteiskunnalta tukea pieniä perheitä sen verran, että niistä muutamasta lapsesta saa nauttiakin. Ei ihme ettei kukaan halua enää nykyään tehdä lapsia. Niin hankalaksi ja suorituskeskeiseksi on yhteiskunta mennyt.

Porkkana

#151 Re: Pakkohan se on jostain ottaa

2013-09-01 07:01:09

#80: Mia - Pakkohan se on jostain ottaa

Pakkohan se on jostain ottaa - näin kirjoitit. Minä olen samaa mieltä. Kirjoitit myös, ettei tämä uudistus ole vain huono asia, koska tässä pyritään vaikuttamaan siihen, ettei naisen palkkaaminen olisi niin iso riski työnantajalle. Tästä asiasta olen samaa mieltä vain tuon perustelun osalta. Itse lähtisin tasaamaan vanhemmuuden kustannuksia muilla tavoin, esimerkiksi niin että molempien vanhempien työnantajat joutuisivat joka tapauksessa osallistumaan perheen kustannuksiin, riippumatta siitä kumpi on kotona. Tähän en tosin ole keksinyt hyvää ratkaisua, vielä. Eikä tämäkään ratkaisisi esimerkiksi työttömyyden ongelmaa. Ja pakko se on ottaa - miten olisi esimerkiksi sopeutumiseläkkeet, päällekkäiset valtion virat yms yms?

Perhevapaiden kustannusten jakaminen on hyvä juttu! En usko sen kuitenkaan toteutuvan tällaisen pakon kautta, koska

a) Ihmisten tilanteet ovat erilaisia. On yrittäjiä, urheilijoita yms. työntekijöitä, joiden työ ihan aikuisten oikeasti kärsii, jos sieltä on pitkään pois. On opiskelijoita, työttömiä yms. joiden elämää hankaloittaisi entisestään se, että lasten kotihoito olisi korvamerkittyä molemmille vanhemmille tyyliin ota tai jätä. On perheitä, joissa jo nyt molemmat vanhemmista ovat työelämässä, koska toisen on mahdollista tehdä osa-aikatyötä ja toisen ei, ja silti lapset pystytään hoitamaan kotona. On myös laiskottelijoita, jotka eivät edes halua työelämään ja laskelmoiden tekevät lapsia juuri sen kolmen vuoden välein, ja näihin olisikin hyvä puuttua. ei siltikään mielestäni ole oikea.

b) Ihmisten asenteita ei pystytä muuttamaan pakolla. Asennemuutoksiin tarvitaan aina aikaa. Isät osallistuvat jo enemmän kuin ennen! Antakaa perheille aikaa.

En myöskään usko tämän tuovan säästöjä, koska

a) Osa niistä, jotka ovat nyt kotihoidontuella, jättäytyisivät työttömäksi (tiedän jo pari tällaista, he eivät nosta kotihoidontukea vaan työttömyyskorvausta, koska se on suurempi summa. Työhaastatteluissa he käyvät silloin tällöin, mutta käyttäytyvät siellä tarkoituksellisesti typerästi, jotta heitä ei valittaisi. Syvältä tällainen.) Toinen osa ainakin yrittäisi hakeutua sairaslomalle, johan siitäkin on ollut tässä ketjussa mainintaa

b) Ne joilla vain yksi vanhempi (huom ihan sama onko kyseessä äiti vai isä!) voi olla kotihoidontuella kotona, laittaisivat lapset aiemmin päivähoitoon. Päivähoito maksaa enemmän kuin kotihoidontuki, säästöjen vuoksihan tämäkin järjestelmä on luotu!

c) Työttömyys ei vähene eivätkä työpaikat lisäänny pelkästään sillä, että yhä useampi pakotetaan hakemaan töitä. Myös pätkätyöläisistä useampi jää työttömäksi, eikä saa yhtä hyvää työkokemusta kuin äitiysloman sijaisuuksia tehdessään. Näin ollen verotulot eivät kasva.

Lisäksi hyvin moni hakeutuu työelämään jo ennen kuin lapsi on 3 vuotta. Mitä tällä uudistuksella siis oikeastaan ajetaan takaa? Itse teen osa-aikatöitä, mieheni kokopäivätöitä. Kumpikin hoitaa lapsia, kun toinen on töissä. Miehellä ei ole mahdollisuutta tehdä töitään osa-aikaisena, minulla on. Tämän vuoksi meidän perhe pystyy hoitamaan lapset kotona, ja kotihoidontuen ansiosta minun työviikkoni eivät veny niin pitkiksi, ettemmekö ehtisi joskus olla kotona yhtä aikaa myös koko perheellä. Jos kotihoidontuki poistettaisiin, joutuisin todennäköisesti menemään kokopäivätöihin minäkin, koska muuten emme perheenä näkisi juuri ollenkaan. Näin ollen lapset olisivat kokopäivähoidossa.

Lisäksi sille äidille, joka kommentoit aiemmin omasta hyvästä suunnittelusta rahatilanteenne suhteen ja siitä, kuinka lapsesi ovat olleet 1,5-vuotiaista päivähoidossa, jotta itse olet päässyt yrittämään: Otetaanpa pieni ajatusleikki. Päivähoidon kustantaa pääasiassa kunta, eikö? Kuvitellaan, että kotihoidontuen sijasta puhuttaisiinkin päivähoidon maksujen realisoimisesta vanhemmille, niin että jokainen siis maksaisi päivähoidon kokonaan itse. Perusteluna se, että halutaan vaikuttaa ihmisten asenteisiin ja siihen, että alle 3-vuotiaat hoidetaan kotona. Alle 3-vuotiaiden päivähoidosta täytyisi siis maksaa täysi hinta, riippumatta siitä onko yksityisyrittäjä vai ei. Kokisitko itsesi pakotetuksi jäämään kotiin? Miten kävisi yrityksesi? Niinpä.