Ruukintie päätös uudelleen käsittelyyn!

Kommentoitu viesti


Vieras

#11 Konkretiaa

18.09.2013 17:46

"Tästä syystä vaadimme, että Seinäjoen kaupungin tekninen lautakunta ottaa Ruukintien turvallisuuden parantamisen välittömästi uudelleen käsittelyyn ja aloittaa pikaisesti toimenpiteet, joilla taataan turvallinen Ruukintien ylitys kevyelle liikenteelle"
Mitkä ovat nämä konkreettiset toimenpiteet millä liikenneturvallisuutta lisätään ( Ruukintiellä ja muualla)? Mielestäni ainut keino on liikenneasennekasvatus, jota eivät hidasteet kasvata. Olen lähes viisi vuosikymmenen ajan seurannut Ruukintien ja Seinäjoen liikennekäyttäytymistä, olen toki saanut seurata sitä myös muissa kaupungeissa ja yleinen väliinpitämättömyys on Seinäjoen ongelma niin kevyellä liikenteellä kuin autoillakin. Täällä ajetaan miten minulle itselle on parasta, "Moon oikias soot vääräs"-asenteella. Ennakointi ja toisten huomioiminen liikenteessä ei näy millään lailla, pyörällä tullaan suojateille, kun minulla on siihen oikeus ja autoillessa pätee sama itsekkyys, kun minulla on kiire tai oikeus mennä ei minun tarvi antaa tilaa ohituksessa. Ruukintielle on välillä laitettu keskikorokkeita ja välillä otettu niitä pois, välillä on ollut kaksi kaistaa maalattuna ja nyt taas ei. Tulos on ollut vähäinen jos ei olematon. Liikennevalvonta on ainut uhka, jonka avulla voidaan vaikuttaa sekä nopeuksien pientymiseen että suojatien eteen pysähtymisen lisääntymisenä. Myös pyöräilijöiden liikennekäyttäytymisen valvontaa ja ohjausta on syytä lisätä Seinäjoella kaikkialla. Näillä sakoilla voidaan palkata Seinäjoelle ihan oma järjestyspoliisi, jos ei kahta. Asennemuokkaus vie vuosia ja se lähtee meistä jokaisesta tienkäyttäjästä itsestä!

Vastaukset


Vieras

#12 Re: Konkretiaa

2013-09-19 09:21:46

#11: - Konkretiaa

Järkevin vaihtoehto Ruukintien turvallisen ylittämisen parantamiseksi olisi asentaa tietyin välimatkoin liikennevalo-ohjattuja suojateitä. Tällöin myös osa liikennevaloitta jääneistä Ruukintien ylittävistä suojateistä voitaisiin poistaa, osa jopa risteysalueilta. Ruuukintiellä tuntuu olevan suhteellisen paljon suojateitä ja tiuhaan.

Jos Ruukintielle asennettaisiin liikennevalo-ohjatut suojatien esimerkiksi pesäpallokentän, Ruukintien R-kioskin ja Petäjäkujan tai Kaisanraitin paikkeille, niin todennäköisesti nopeusrajoitusta ei tarvisi pudottaa, eikä tietä kaventaa. Jos kevyen liikenteen valot vaihtuisiva vain napin painalluksella, niin se vaikuttaisi huomattavan vähän myös autoliikenteen joustavuuteen ja pelättyyn ruuhkautumiseen.

Liikennekasvatuksellisesti suurin osa vanhemmista taas voisi katsoa peiliin....