Home- ja kosteusvaurioista sairastuneet huomioitava

Kommentoitu viesti

Äiti joka haluisi lapseensa terveeseen kouluun

#52 Myös rehtorit vaikenevat homeongelmasta

10.08.2011 15:59

Lapseni on koulussa yläasteella. Hän on saanut päänsärkyjä keskellä päivää ja lähetetty kotiin useamman kerran päivän aikana, hänellä on ollut useita flunssia vuoden aikana, huimausta, kuumeilua. Esimerkiksi päänsärkyä tai huimausta ei ole ollut kotona eikä viikonloppuina. Oireet alkoivat heti yläasteen alettua eikä mitään perussairauksia ole. Luokanvalvoja joka on itsekin kertonut sairastelleensa epäili minulle jo syksyllä lapseni sairastelun yhteyttä koulun sisäilmaongelmiin joista ei kuitenkaan ole vanhemmille rehtorin toimesta tiedotettu. Kun otin yhteyttä rehtoriin hän kertoi että puutteita on vain ilmanvaihdossa ja syy voi olla katupölyssä (koulu on ison tien vieressä). Koululla käydessäni olen itse voinut omalla nenälläni haistaa tunkkaisen maakellarihajun. Ymmärrän että opettaja ei voi ehkä puhua avoimesti asiasta mutta rehtori voi ja hänen kuuluisi tiedottaa oppilaiden vanhemmille tilanteesta, kyse on nuorten terveydestä (ei koulun maineesta). Jos pk-seudulla on kuten väitetään)useita home- tai muista sisäilmaongelmista kärsiviä kouluja, vanhemman on vaikeaa saada tietoonsa mitkä koulut ovat terveitä. Onko niitä? Jos on niin mistä tietoa löytyy? Lapsen perusoikeuksiin kuuluu kai oikeus terveelliseen opiskeluympäristöön. Olisi kiinnostavaa löytää tilastotietoa home- ym. sisäilmaongelman sairastuttamista suomalaisista: lapsista, lastentarhanopettajista, opettajista, terveydenhuoltohenkilöstöstä ja muista.

Vastaukset

Homepakolaiset

#53 Re: Myös rehtorit vaikenevat homeongelmasta

2011-08-10 22:27:26

#52: Äiti joka haluisi lapseensa terveeseen kouluun - Myös rehtorit vaikenevat homeongelmasta

Valitettavasti tutkimustuloksia ei haluta useissa tilanteissa antaa julkisuuteen, vaikka tulokset ovat julkisia, kuten näkyy seuraavasta dokumentista:

Tutkimusten julkistaminen
Tutkimusraportti toimitetaan aina työpaikan esimiehien käyttöön ja se
on selkokielisine saatteineen julkinen, kun sen sisällöstä on tiedotettu
ao. kohteessa. (s. 8) ”

Lähde: HELSINGIN KAUPUNKI SISÄILMARYHMÄ, VÄLIRAPORTTI 1(11)  3.12.2009

http://www.hel.fi/static/public/hela/Terveyslautakunta/Suomi/Esitys/2010/Terke_2010-05-04_Tervlk_06_El/374172E4-512A-4EF0-A331-68B83A550510/Sisailmatyoryhman_valiraportti.pdf

 

 

Työpaikkakyvytön opettaja

#54 Re: Myös rehtorit vaikenevat homeongelmasta

2011-08-10 22:36:42

#52: Äiti joka haluisi lapseensa terveeseen kouluun - Myös rehtorit vaikenevat homeongelmasta

Moni opettaja on kokeillut useita eri kouluja Helsingissä, mutta sopivaa ei ole löytynyt. Valitettavasti minulle ja muutamalle muulle sisäilmasta sairastuneelle opettajalle Helsingin kaupunki ei ole vielä pystynyt osoittamaan puhdasta työtilaa lukuvuodelle 2011-12 eli työkykyisten ja pätevien opettajien ”työpaikkakyvyttömyys” jatkuu. Tutkimus- ja korjausraporttien hankkiminen on ollut haastellista, koska raportteja ei ”löydy”.