Teuron kyläkoulun puolesta

Kommentoitu viesti


Vieras

#1

16.07.2015 14:20

Teuron kylä on kaukana kuntakeskuksesta ja esim. Kaukjärven koulusta. Jo nyt koulupiiri on poikkeuksellisen laaja. Koulumatkan pituus ja siihen kuluva aika päivässä on täysin epäinhimillinen lapselle (ehkä jopa aikuisellekin), jos lähikoulu on jatkossa esim. Kaukjärvellä. Olen itse käynyt Teuron koulua 70-luvulla, jolloin koulussa oli ennen Susikkaan koulun lopetusta 14 oppilasta vähimmillään. Olen saanut erinomaiset valmiudet sekä opiskeluun että ylipäätään elämään tässä pienessä kaksiopettajaisessa koulussa.

Vastaukset

Anne Ylitalo

#2 Re:

2015-07-16 17:59:00

#1: -  

  Itsekin olen käynyt Teuron koulun 70-luvulla. Pääsin kouluun taksilla, matkaa kertyi noin 8.5 km.  Koulussa sai todellakin hyvät tiedolliset ja taidolliset valmiudet elämää varten. Ennen kaikkea koulussa oppi hyvät sosiaaliset taidot.

Tammelan kunnan taloustilanne on mikä on, mutta ennusteen mukainen tuleva huono taloustilanne ei ole kyläkoulujen syytä. Jos koulun sulkemisella haetaan säästöä, luulen vahvasti, että toisessa budjettikohdassa tulee saman verran, jos riittääkään vajetta.

Tammelan kunta on pinta-alaltaan laaja, siitä seuraa että oppilaita kuljetettaessa syntyy enemmän matkakuluja. Pitää ajatella, kuinka moni oppilas kävelee kouluun jos on kyläkoulut ja kuinka moni heistä joutuu kuljetuksen piiriin kouluja yhdistettäessä, samoin kuinka paljon matkat pitenevät. Mitä pienempi lapsi sitä raskaampaa on pitkää matkaa kulkea vaikka autossakin.

Molemmissa kouluissa on hyvät toimivat oppimisympäristöt oppilaille kuin myös opettajistolle, jossa yksikään oppilas ei jää vaille huomiota. Opettajat, henkilökunta ja oppilaiden huoltajat tuntevat toinen toisensa ja oppilaat uskaltavat kysyä neuvoa tai apua tarvittaessa. Mahdollinen koulukiusaaminen huomataan kyläkoulussa nopeasti ja siihen puututaan heti.

Toivonkin, että Tammelassa linjataan, ettei yhtäkään kyläkoulua suljeta.