Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Kommentoitu viesti

Haloo

#51 Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

09.04.2012 20:41

En todellakaan ymmärrä, että miten musiikkiluokkatoiminta voisi loppua Jurin lähtemiseen. Musiikkiluokkia on useilla, varmaan sadoilla paikkakunnilla Suomessa ja ne toimii ilman Juria. Ei kukaan voi olla niin korvaamaton. Mielestäni musiikkiluokkatoiminta voisi olla paljon monipuolisempaakin, kuin mitä se Vaasassa on.

Vastaukset

O sancta simplicitas!

#52 Re: Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

2012-04-09 21:22:55

#51: Haloo - Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

Niinpä. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä, mutta joskus voisi ihan itsensä vuoksi ajatella mitä sanoo, ettei sano, mitä ajattelee. Toivon, että Ritva, Anne ja Juri eivät ole elämäntyötään tehneet helmiä sioille-malliin! Vertailukohteita minulla on useita, Vaasa on huippua! Toivottavasti kovin moni ei ajattele tavallasi tässä asiassa - ainakaan lapsilleen ja nuorilleen korkeaa opetuksen tasoa, laatua haluavat. Se jos mikä kantaa, kun pohja on hyvä! Hilipatihippaa saa pyytämättäkin joka paikasta ja joka kulman takaa.


Vieras

#53 Re: Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

2012-04-09 21:27:36

#51: Haloo - Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

Mitä tarkoittaa, ett vois olla "monipuolisempaakin"?? Luuletko, että kaikki ne palkinnot, mitkä Musiikkiluokat saivat, näyttää sitä, että kasvatus ei ole monipuolinen? Eikö ole monipuolinen, että tulee Japanista vieras koulu, ja oppilaat voivat tutustua ihan toisenlaiseen kulttuuriin? Silloin, kun minä kävin ala-asteelle, Juri (ja Ritva ja Anne) opetti ainakin 15-20 eri kansan lauluja, klassista, romanttista musiikkia, Juri (ja Ritva ja Anne) opetti arvostaa taidetta, opetti soittaa huilua, oli vuodessa 4-8 konsertti, ja voisi viela jatkaa... Eikö tämä ole monipuolinen?

Mattiko

#58 Re: Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

2012-04-09 22:56:09

#51: Haloo - Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

Olet tietysti oikeassa, ettei musiikkiluokkatoiminta ehkä lopu yhden opettajan lähtemiseen, mutta tuota mainitsemaasi monipuolista opetusta voi mielestäni hyvin jatkaa vasta sitten, kun hallitaan oma kansanlauluperinne, elikä on laulettu oman kansan arvokkaita lasten- ja kansanlauja. Lähtökohdan on on oltava tämä suuresti arvostamani Zoltán Kodálynkin opetuksen mukaan. Kun osaat arvostaa tätä periaatetta ja hallitset ns. musiikin äidinkielen, voit valita musiikin, miltä sektorilta tahansa ja osaat jo itse lukea, luoda ja kirjoittaa säveljaksoja. Arvostan siis suuresti unkarilaisten kehittämää musiikinkasvatusjärjestelmää (Kodály-concept), sillä olen myös käyttänyt sitä työssäni yli 25 vuotta ja saavuttanut hyviä tuloksia täällä Helsingissä. Kiitos siitä kuuluu osaksi myös György Kádarille, jolta olen saanut paljon ideoita opetustyöhöni. Hyvää jatkoa sinulle! t. Mattiko

Liian isot saappaat odottamassa?

#74 Re: Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

2012-04-10 13:49:40

#51: Haloo - Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen??? 

 

Tämän hetkinen tilanne antaa suuntaa tulevalle. oppilaat eivät saa tällä hetkellä suunniteltua opetusta kun koulu ei ole hommannut poissaoleville musan opettajille sijaisia (huom. Monikossa)! osa oppilaista voivat toki riemuita lapsenomaisesti kun pääsevät kerrankin ennemmin koulusta, mutta toki on niitä jotka surevat tilannetta pohtien tulevaa. Vai käykö niin, että kun tämä sotku on ohi niin tunnit korvataan jälkikäteen lasten vapaa-ajalla ja suurennuslasin alle joutuvat ne, jotka jostain syystä eivät pääsekään kuoroharjoituksiin.

Vieras

#75 Re: Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

2012-04-10 17:29:05

#51: Haloo - Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

Ollaan täysin samaa mieltä. Alakouolu tekee kyllä aina värikästä ohjelmaa. Yläkoulun olisi aika ryhdistäytyä!

Eikö?

 


Vieras

#132 Re: Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

2012-04-11 18:35:18

#51: Haloo - Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

Tokihan se jatkuisi, mutta minkälaisena? Kuinka monilla kouluilla olet käynyt kuuntelemassa musiikkiluokkien konsertteja? Yläkoulun opettajana olen saanut/joutunut istumaan oppilaskonserteissa pitkin maakuntaa, musiikillisesta nautinnosta voi puhua vain Onkilahden koulun konsertin jälkeen. Mitähän se monipuolinen toiminta olisi, jota peräänkuulutat, oppilaiden mielihalujen täyttämistäkö? Olisiko Vaasassa kenties tarvetta vaikkapa sirkusluokalle?

Ope

#2747 Re: Musiikkiluokkatoimintako loppuisi yhden ihmisen lähtemiseen???

2014-08-14 10:21:26