Opiskelijoiden Opintotukea nostettava

Kommentoitu viesti

Opiskelija

#4

07.02.2013 18:52

Olisi harvinaisen paljon uskottavampi adressi jos olisi esim. kielioppi kunnossa. Onkohan kenelläkään mitään ideoita mistä ne lisätulot opiskelijoille revittäisiin?

Vastaukset

e

#6 Re:

2013-02-07 19:45:12

#4: Opiskelija -

Revitään työttömyyskorvauksista. Opiskelija joutuu tekemään töitä elääkseen, koska opintotuki ei siihen riitä. Poikkeuksena ne opiskelijat jotka luulee että on normaalia elää pelkällä makaronilla ja kouluruualla.

Töitä on vaikeeta saada ja työttömiä on paljon. Työtön saa kuukaudessa suhteellisen paljon rahaa;

itse saan 423e / kk opintotukea & avopuolisoni saa reilu 700e kuussa työttömyyskorvauksia.

Minun rahat riittää aika tarkalleen vuokran ja laskujen maksuun. Ruokaan hankin rahat tekemällä HARVOIN keikkatöitä, jotka joudun tekemään alipalkattuna huonossa työyhteisössä. (en ole päässyt edes siivoomaan vaikka olen hakenut, näitä mainitsemiani keikkatöitä saanut tehdä viimeksi kesällä) Ellei töitä ole, joudun turvautumaan opintolainaan ja vanhempiini. Todella noloa pyytää vanhemmilta rahaa, kun ei heilläkään sitä liikaa ole.

Avopuolison rahat riittää aika loistavasti elämiseen ja vähän ylimääräiseenkin. (ylimääräiseksi lasken esim. baarireissut ja uudet vaatteet sekä vastaavat)

 

Jos opiskelijan taloudellinen tilanne sallisi työnteon lopettamisen, saisi opiskelija keskitettyä kaiken energiansa opiskeluun. Ei tulisi "turhia" poissaoloja koulusta töiden takia. Ihmisillä olisi enemmän motivaatiota opiskella, kun ei olisi pelkoa siitä että joutuu elämään vuosia kituttamalla. Palvelus Suomelle: hyvin koulutetut nuoret ovat tulevaisuus.

 

Opiskelijoiden vapauttaessa työpaikkoja olisi työttömillä enemmän mahdollisuuksia työllistyä. Tällöin säästettäisiin todella paljon rahaa, jota voitaisiin käyttää opiskelijoiden hyväksi. On sanomattakin selvää että työttömyys voi masentaa ja lannistaa ihmisen, ja syrjäytymisen riski kasvaa.. Samalla iskulla voitaisiin säästää jopa mielenterveyspotilaiden hoitokustannuksissa, ja paikkoja vapautuisi enemmän apua tarvitseville. (En sano etteikö kaikki potilaat olisi saman arvoisia. Mutta asetelma huono elämäntilanne vs. hyvä elämäntilanne peilaantuu kyllä ihmisen mielialassa ja käytöksessä..)

 

Eihän tällä kaikkia ongelmia ratkottaisi, mutta monesta pienestä teosta kasvaa loppujen lopuksi yksi iso.. Että ei se raha ole ongelma.:) Ja jos nyt loppuun vielä se klassinen torkkupeitto-ongelma... Jokainen kyllä arvaa mistä sitä rahaa voisi enemmänkin säästää.


Vieras

#8 Re:

2013-02-07 20:12:33

#4: Opiskelija -

mä en nyt pahemmin ala tässä kattoo miten kirjotan :DDDD ja että onko kielioppi kunnossa :D kaikki ei vaan osaa käyttää pistettä ja pilkkua