Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
Ainotar |
#154 Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka08.02.2013 14:18#152: paviljonki purkuun - Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Autoilijat saavat pitää kaistansa ja pyöräilijät saavat omansa, mutta mitä jalan kulkeva joukkoliikenteen tarvitsija tästä Mechelininkadun remontista saa muuta kuin ilon osallistua kustannuksiin? Jos ei yleensä ehdi olla päiväaikaan kotinurkilla, ei edes kompastele pahasti jalkakäytäville parkkeerattuihin autoihin, koska illan tullen ne lähtevät pois tai siirtyvät toistaiseksi laillisesti kadulle, mutta hyvähän ne tietysti on pois saada. Onko kellään tietoa paljonko Tukholman henkilöautoilu on vähentynyt pyöräilyn lisääntymisen ansiosta? Ruuhkamaksuthan pudottivat sitä keskustassa tuntuvasti. Joissakin kaupungeissa on käynyt niin, että pyöräilyolojen kohentaminen on vähentänyt joukkoliikenteen käyttöä, mutta ei autoilua ellei siihen ole erikseen pyritty. Eihän joukkoliikennekään mikään itsetarkoitus ole, mutta jos käyttäjien väheneminen johtaa yhä huonompaan kannattavuuteen ja palvelutason heikentämiskierteeseen samalla kun "autoilijat saavat pitää kaistansa", niin siitä on taatusti seurauksena autoilun lisääntyminen. Pysäkillä seisojan on turha surra autoilijat/pyöräilijät rintaman muodostumista, sillä se on jo olemassa vaikka monet kuuluvatkin molempiin, ja ainakin sen jolla on lapsia pitäisi olla helppo valita kummalla puolella seisoo raskaammalla jalalla. Enkä näe että asenteet autoilua kohtaan olisivat muualla kummemmat kuin Suomessa, mutta täällä vain taajamien suhteellinen pienuus ja haja-asutusalueiden laajuus on saanut autoilun haitat näyttämään viime aikoihin asti siedettäviltä. Mutta jos pahimmat ilmastonmuutosennusteet toteutuvat, niin kyllä tuota viiden vuoden sykliä on nopeutettava, että edes joku ehtisi nauttia terassilla levennetyistä jalkakäytävistä ja muista ihanuuksista - mukaan lukien kohta istutettavat lehmukset - ennenkuin löyly ajaa porukan lauteilta. |
Vastaukset
Keijo |
#155 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka2013-02-08 15:30:28#154: Ainotar - Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Olen itsekin joukkoliikenteen ahkera käyttäjä, ja eräät viimeaikaiset ratkaisut eivät mielestäni ole olleet erityisen toimivia. Esim. linjojen 14 ja 18 reittimuutokset ovat mielestäni ns. hanurista. Toisaalta en ole lainkaan vakuuttunut siitä, että Helsingin pyöräilyinfran parantamisella olisi minkäänlaista syy-yhteyttä joukkoliikenteen väitettyihin heikennyksiin. Jos on autoilijat vastaan pyöräilijät asetelma keinotekoinen, niin vielä enemmän sitä on pyöräilijöiden ja joukkoliikenteen käyttäjien vastakkainasettelu. No, en ehkä ole vielä oikein sisäistänyt kaikkia liikennesuunnitteluratkaisujen taustalla vaikuttavia seikkoja, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, kuin pyöräilystä olisi muodostumassa jonkinlainen hyvä vihollinen joukkoliikenteen muutoksista suivaantuneille. Se, että Mechelininkadulla pysäköidään jalkakäytävillä, ei luonnollisestikaan ole ainoastaan alueella asuvien ihmisten elämään vaikuttava asia. Mechelininkatu on osa Helsingin keskustaa, jossa on vilkkaat jalankulkijavirrat. Tämän vuoksi Mechelininkadulla kulkee päivittäin myös paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät asu ko. kadun varrella. Suosittelen ehdottomasti tutustumista täältä löytyviin valokuviin: http://rapidshare.com/files/2949816834/M.rar Kun katsot Mechelininkadulta otettuja valokuvia, niin mietipä seuraavaa: Oletko missään muualla Länsi-Euroopassa törmännyt vastaavaan katunäkymään? Minä en ole. Samanlaista pysäköintiä on nähtävissä Pietarissa, mutta ei Tukholmassa, ei Lontoossa, ei Tallinnassa, ei Pariisissa jne. Kyllä se, että Suomessa (Helsingissä) sallitaan vuosikymmenestä toiseen pysäköinti kävelykaduilla, jalkakäytävillä ja pyöräteillä, kertoo jonkinlaisesta erityissuhteesta autoiluun. Esim. levennettyjen jalkakäytävien tuottamaa iloa pienentää huomattavasti se, jos autojen sallitaan pysäköidä niillä.
|
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä Kouvolan Ratamossa
17117 Luotu: 25.04.2024
Pelastetaan Pihkainmäen koulu
1594 Luotu: 04.05.2024
Käärmelahden koulun säilyttämisen puolesta.
1055 Luotu: 03.05.2024
Muuruveden alakoulua ja päiväkotia ei saa lakkauttaa!
888 Luotu: 04.05.2024
Espanjan sivuaineopetus säilytettävä Jyväskylän yliopistossa
1357 Luotu: 29.04.2024
Lohjan synnytyssairaalan lakkautuspäätös peruttava
694 Luotu: 06.05.2024
Opetus Leppälän koulussa jatkukoon!
593 Luotu: 06.05.2024
Vuolijoen alakoulu, Otanmäen yläkoulu ja maauimala säilytettävä
515 Luotu: 07.05.2024
Pajulahden koulun ja päiväkodin säästäminen ja Kuopion kaupungin talouden tasapainotusohjelman muuttaminen
428 Luotu: 07.05.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
12633 Luotu: 15.07.2023
Me allekirjoittaneet vaadimme, että Pulkonkosken koulua ei lakkauteta
245 Luotu: 04.05.2024
Palonurmen alakoulun, esiopetuksen sekä päivähoidon säilyminen
239 Luotu: 08.05.2024
Ruotsinkylän kyläkoulu säilytettävä!
569 Luotu: 27.04.2024
Luohuan koulun puolesta
871 Luotu: 24.04.2024
Luhalahden ryhmiksen ja koulun puolesta
349 Luotu: 26.04.2024
Lohjan synnytysosastoa ei saa lakkauttaa
4090 Luotu: 13.01.2024
Särkiniemi tarvitsee uuden koulun ja päiväkodin!
169 Luotu: 08.05.2024
Aso-asukkaita ei saa säätää vuokralaisiksi
2536 Luotu: 08.04.2024
Pikku-Neulamäen metsä säästettävä rakentamiselta
164 Luotu: 05.05.2024
Kevyen liikenteen väylän rakentaminen Konginkankaan keskustan ja pohjoisen liittymän välille/ Pohjoishiekka-Vt4
150 Luotu: 02.05.2024