Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Keijo

#155 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

08.02.2013 15:30

#154: Ainotar - Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

Olen itsekin joukkoliikenteen ahkera käyttäjä, ja eräät viimeaikaiset ratkaisut eivät mielestäni ole olleet erityisen toimivia. Esim. linjojen 14 ja 18 reittimuutokset ovat mielestäni ns. hanurista. Toisaalta en ole lainkaan vakuuttunut siitä, että Helsingin pyöräilyinfran parantamisella olisi minkäänlaista syy-yhteyttä joukkoliikenteen väitettyihin heikennyksiin. Jos on autoilijat vastaan pyöräilijät asetelma keinotekoinen, niin vielä enemmän sitä on pyöräilijöiden ja joukkoliikenteen käyttäjien vastakkainasettelu. No, en ehkä ole vielä oikein sisäistänyt kaikkia liikennesuunnitteluratkaisujen taustalla vaikuttavia seikkoja, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, kuin pyöräilystä olisi muodostumassa jonkinlainen hyvä vihollinen joukkoliikenteen muutoksista suivaantuneille.

Se, että Mechelininkadulla pysäköidään jalkakäytävillä, ei luonnollisestikaan ole ainoastaan alueella asuvien ihmisten elämään vaikuttava asia. Mechelininkatu on osa Helsingin keskustaa, jossa on vilkkaat jalankulkijavirrat. Tämän vuoksi Mechelininkadulla kulkee päivittäin myös paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät asu ko. kadun varrella. Suosittelen ehdottomasti tutustumista täältä löytyviin valokuviin: http://rapidshare.com/files/2949816834/M.rar

Kun katsot Mechelininkadulta otettuja valokuvia, niin mietipä seuraavaa: Oletko missään muualla Länsi-Euroopassa törmännyt vastaavaan katunäkymään? Minä en ole. Samanlaista pysäköintiä on nähtävissä Pietarissa, mutta ei Tukholmassa, ei Lontoossa, ei Tallinnassa, ei Pariisissa jne. Kyllä se, että Suomessa (Helsingissä) sallitaan vuosikymmenestä toiseen pysäköinti kävelykaduilla, jalkakäytävillä ja pyöräteillä, kertoo jonkinlaisesta erityissuhteesta autoiluun. Esim. levennettyjen jalkakäytävien tuottamaa iloa pienentää huomattavasti se, jos autojen sallitaan pysäköidä niillä.

 

Vastaukset

Pysäkillä seisoja

#156 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

2013-02-08 17:56:04

#155: Keijo - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka 

Kyllähän tämä vastakkainasettelu pyöräilijöiden ja joukkoliikenteen muutoksista suivaantuneiden välillä johtuu pitkälti siitä, että pyöräilijät hyppäävät välittömästi seinälle, jos joku sanoo poikkipuolisen sanan katusuunnitelmasta. Kaikki tulkitaan välittömästi pyöräilyn vastustamiseksi. Täällä on ties kuinka monta kertaa yritetty vakuuttaa, että adressin sisältö on juuri sitä, mitä sen otsikossa lukee. Vaan eipä mene jakeluun. Joka puolella näkyy vain kieroja autoilijoita, jotka vainoavat pyöräilijäraukkoja. Käykääpä katsomassa, millaisia väitteitä Helsingin Pyöräilijöiden kotisivuilla esitetään asiasta. Joidenkin on aivan ylivoimaisen vaikeaa uskoa, että joku/jotkut voivat oikeasti tarkoittaa sitä, mitä sanovat. Että joku oikeasti kulkee ratikalla ja bussilla, ei siis henkilöautolla.

Sitä paitsi, Helsingin koko elokuinen bussiuudistus on aivan hanurista, koska se ei palvele enää ketään. Bussit eivät enää kulje siellä, missä ihmiset asuvat ja liikkuvat. Linja 16 ajaa talvella iltapimeässä tyhjänä Korkeasaareen, 24 kiertää autiota hautausmaata ja hiekkarantaa, ja 14 ja 18 ajavat yleensä peräkkäin noin minuutin välein. Bussi 14:ssä meinasi viimeksi syntyä keskellä päivää tappelu, kun kaikki eivät mahtuneet kunnolla sisälle, kuski ei suostunut lähtemään pysäkiltä ja matkustajat raivosivat toisilleen. Takana olisi tullut melkein tyhjä 18, mutta kukaan ei suostunut menemään enää ulos, koska kaikki olivat jo maksaneet. Että tämmöistä liikennesuunnittelua.

Kustannukset kuriin ja realismia suunnitteluun

#170 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

2013-02-11 17:14:10

#155: Keijo - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

Kyllähän asukkaiden on pakko välillä pysäköidä iltaisin ja viikonloppuisin osittain ajo-ja jalkakäytävälle, koska Väinämöisen kentän pelaajat tulevat autoillaan kentän laidoille ja vievät autopaikat asukaspysäköitsijöiltä.  Se ei ole oikein.  Tehkää virkamiehet tälle ongelmalle jotain!

Nähkää todelliset ongelmat liikenteessä ja korjatkaa niitä ennenkuin ryhdytte muihin uusiin suunnitelmiin ja huikean kalliisiin sellaisiin.

Kyllä tänäänkin 11.2.2013 olisi ollut melkoisen tuskallista pyöräillä missään, koska tuota sohjoa on joka puolella ja rapa roiskuu!

Kyllä täytyy suunnittelijoiden ajatella, missä maassa ilmastollisesti elämme ja turhat utopiat on unohdettava. Ei sitä kyllä ihan helposti pyörän selkään hyppää.  Monella miehellä se on helpompaa kun ei tarvitse poikkeilla kaupoissa töistä kotiin mennessään.