Hannunniitun koulun Kohmon yksikkö säilytettävä

Kohmon päiväkodin vanhempainyhdistys, Kohmon koulun oppilaiden vanhemmat ja Kohmon alueen asukkaat ovat huolestuneita Turun kaupungin suunnitelmista lakkauttaa Hannunniitun koulun Kohmon yksikkö ja siirtää ensimmäisen ja toisen luokan oppilaat Hannuniitun kouluun.

Hannunniitun koulun Kohmon yksikkö (luokat 1-2) on Turun lakkautettavien koulujen listalla.  Tällä adressilla pyydämme päättäjiä huomioimaan seuraavat tosiasiat säästöjä tavoitellessaan:

1) Kohmon yksikön tiloista ei voida luopua, koska pääosassa rakennusta toimii päiväkoti. Näin ollen Kohmon tilojen vuokramenoista ei voida säästää. Suunniteltu säästö saadaan esim. lakkauttamalla Lanatien yksikkö esitetyn mukaisesti ja järjestämällä Lanatien esikoululaisille tilat 300 metrin päässä sijaitsevasta Hannunniitun koulusta tai päiväkodista, eikä siirtämällä Kohmon 1-2 luokkalaisia Hannunniittuun ja Hannunniitun esikoululaisia Kohmoon.

2 ) Hannuniitun koulussa ei suoraan ole tilaa Kohmon oppilaille. Tänä vuonna Kohmossa on 27 oppilasta. Jos siirto Kohmosta Hannunnittuun tapahtuu, Hannuniitun tiloja tarvitsee tiivistää, mikä tarkoittaa myös opetusryhmien kasvattamista entisestään. Merkittävää säästöä kaupungille ei synny lakkauttamalla tiloja, vaan karsimalla opetustunteja eli kasvattamalla ryhmäkokoja.

Ymmärrämme, että säästöjen tekeminen on kaupungin kurjassa taloustilanteessa välttämätöntä, mutta se ei saa tapahtua pienimpien koululaisten kustannuksella.

3) Kohmossa toteutuu lähikouluperiaate esimerkillisen hyvin. Kohmon kouluyksikkö on tuttu ja turvallinen: iso osa alueen lapsista on käynyt päiväkotia samassa rakennuksessa, jossa käyvät kaksi ensimmäistä kouluvuottansa.

4) Matka Hannuniitun koululle on ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille liian pitkä ja vaarallinen.  Hannuniitun kouluun on Kohmosta keskimäärin 1,8 kilometriä, joka vie aikuiseltakin kävellen noin 25 minuuttia.  Kolmasluokkalaisen voi jo turvallisin mielin laittaa koulumatkalle Hannunniittuun vaikka polkupyörällä.

5) Uudessa 2016 voimaan tulevassa opetussuunnitelmassa esiopetuksen ja alkuopetuksen tiivistä yhteistyötä kasvatetaan.  Tämä toteutuu nykyisellä rakenteella kun esiopetus ja alkuopetus ovat samassa rakennuksessa Kohmossa.

6) Kohmon kouluyksikön tunnettuus ja maine on hyvä.  Kohmon yksikköä on esitelty maailmalla ja Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella edistyksellisenä ja modernina kouluyksikkönä. Kohmon kouluyksikön lakkauttaminen olisi Turun maineelle koululaitoksen uudistajana ja edelläkävijänä suuri menetys.

7) Kohmon kouluyksiköllä on merkittävä arvo alueen yhteisöllisyyden luojana ja ylläpitäjänä. Oma koulu on selkeä vetovoimatekijä lapsiperheille. Päiväkodin ja koulun läheisyys on ratkaiseva tekijä kotia valittaessa.

Tällä adressilla pyydämme kohteliaimmin näiden seikkojen perusteella päättäjiä punnitsemaan Kohmon kouluyksikön lakkauttamisen järkevyyttä ja sen tuomaa todellista säästöä. Säästöjen sijasta muutos voi jopa aiheuttaa kustannuksia. Esitämme, että Kohmon kouluyksikkö säilytetään.

Kohmon päiväkodin vanhempainyhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään