Henkilöautoilun puolesta

Hallituksen ja erityisesti Liikenne- ja viestintäministeriön on muutettava suhtautumistaan henkilöautoiluun. Hallituksen toimet, kuten uusi kilometriveroehdotus, pitävät sisällään ajatuksen henkilöautoilusta poisohjaavasta vaikutuksesta. Eli selvemmin sanottuna henkilöautoilua pyritään lainsäädännöllä, ja siihen kohdistuvilla maksuilla ja veroilla, tekemään kalliimmaksi, jotta kansalaiset luopuisivat henkilöautojen käytöstä.

Suurimmalle osalle henkilöauton käyttäjistä autoilu on välttämätöntä. Julkinen liikenne ei ole useimmille kaupunkien ulkopuolella asuville käyttökelpoinen vaihtoehto. Tästä johtuen autoilijoiden jatkuva ahtaammalle ajaminen ei saa olla hallituksen päämäärä. Uusi kilometriveroehdotus tähtää siihen, että joka ajaa enemmän myös maksaa enemmän, mikä on täysin väärä ajatus. Sen sijaan autoilusta pitäisi tehdä suhteessa edullisempaa niille, jotka joutuvat esimerkiksi asuinpaikkansa vuoksi ajamaan enemmän. Keskustojen ulkopuolella asuminen ei saa olla asia, josta rangaistaan taloudellisesti. Ajatus siitä, että henkilöautoilijat käyttäisivät autojaan pelkästään ylimääräiseen huvitarkoitukseen eikä välttämättömään liikkumiseen, on täysin naurettava.

Me, tämän adressin allekirjoittajat, vaadimme, että hallitus muuttaa politiikkaansa ja hyväksyy sen, että henkilöautot ja niillä liikkuminen kuuluu pitkien välimatkojen Suomeen. Vaadimme myös, että hallitus lopettaa toimet, jotka johtavat henkilöautoilun kallistumiseen ja päinvastoin alkaa helpottamaan autoilijoiden taloudellista taakkaa, jota on kasvatettu jo vuosikymmenien ajan.

Leevi Ruotsalainen    Ota yhteyttä adressin tekijään