HRSK / vanhempien huoli koskien koulun uutta opetussuunnitelmaa.

Arvoisa rehtori ja johtokunnan jäsenet,

Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun oppilaiden vanhempina haluamme tuoda esiin huolemme koskien koulun uutta opetussuunnitelmaa.

Kaksikielisenä kouluna HRSK on voinut olla ylpeä monikulttuurisesta ja monikielisestä oppimisympäristöstään, jossa oppilaita kannustetaan suvaitsevaisuuteen ja kulttuurien väliseen vuoropuheluun läpi opintojen. HRSK:n lapsillemme tarjoaman opetuksen yksi suuria vahvuuksia on juuri monikulttuurisuus ja se suuri rikkaus, jonka oppilaiden erilaiset kulttuuritaustat tarjoavat.

Meille on erityisen tärkeää, että heti ensimmäiseltä luokalta alkaen lapsillamme on tilaisuus saada opetusta ranskaksi syntyperäisiltä opettajilta, mikä tarjoaa heille ainutlaatuisen ikkunan toiseen kulttuuriin.

HRSK:n opetussuunnitelman perusperiaatteisiin on kuulunut tarjota lapsillemme tilaisuus kaksikielisiin ja kaksikulttuurisiin opintoihin koko koulu-uransa ajan. Niinpä meidän mielestämme uuteen opetussuunnitelmaan suunnitellut vähennykset ranskankielisen opetuksen määrään ovat täysin vastakkaisia näille tavoitteille.

Meidän mielestämme on tärkeää edelleen tarjota lapsillemme tilaisuus opiskella kahdella kielellä matematiikkaa, historiaa tai luonnontieteitä tasapainoisesti läpäisyperiaatteella.

Jos ranskankielisen opetuksen osuutta vähennetään tietyissä aineissa niin kuin uudessa opetussuunnitelmassa on suunnitteilla, oppilailta vietäisiin tarpeelliset työkalut ymmärtää ja sisäistää uusi kulttuuri, jonka kanssa he ovat kosketuksissa.

Myös 4. luokalla järjestettävä opintomatka Ranskaan on mielestämme erittäin tärkeä. Matkan valmistelu ja sille osallistuminen vahvistaa suuresti oppilaiden motivaatiota ranskan opiskeluun ja se tarjoaa heille ainutlaatuisen tilaisuuden vahvistaa itseluottamustaan ranskan puhujina.

Kaksikielinen koulu on ainutlaatuinen tilaisuus lapsillemme, ja olemme hyvin tietoisia siitä, miten tärkeä se on heidän tulevaisuutensa kannalta.

Otattehan huomioon nämä koulun oppilaiden vanhempien esiin tuomat näkökohdat. Meille on tärkeää, että ranskankielisen opetuksen määrä alakoulussa pysyy vähintään ennallaan, ja että 4. luokan Ranskan-matka järjestetään myös tulevaisuudessa.

Madame/Monsieur,

Nous vous écrivons pour vous faire part de nos inquiétudes concernant la réforme à venir pour la rentrée 2016.

En tant qu’école bilingue, le lycée franco-finlandais est fier de se doter d’une approche pluri-culturelle et multilingue, visant à promouvoir la tolérance, le vivre ensemble tout au long des apprentissages. La grande richesse et la diversité culturelle de ses élèves est un des atouts majeurs du programme éducatif unique qui nous est offert.

Nous apprécions tout particulièrement le fait que dès les premières classes de primaire, notre enfant a la chance de pouvoir bénéficier d’une enseignement du français effectué par des natifs, et de s’ouvrir l’esprit vers une autre culture.

La réforme future, prévoyant de réduire les apprentissages en langue française de manière très significative, nous semble aller à l’encontre de cette approche.

En effet, un des principes fondamentaux de ce cursus est de donner l’opportunité à nos enfants de consolider des bases bi-linguistiques et bi-culturelles tout au long de leur apprentissage.

C’est pour cette raison qu’il parait crucial de leur donner l’opportunité d’appréhender dans les deux langues et de manière transversale, la biologie, les mathématiques, l’histoire ou la science, de manière équilibrée.

En réduisant la part de l’enseignement en langue française de certaines matières comme préconisé par cette nouvelle réforme, on priverait les enfants des outils nécessaires pour pleinement appréhender et comprendre cette autre culture dans laquelle ils se trouvent plongés.

D’autre part, le voyage scolaire organisé dès la 4ème classe de primaire nous parait essentiel pour renforcer la motivation des enfants et semble un atout majeur dans la construction de leur confiance en leurs compétences à communiquer en français.

Le bilinguisme est une chance unique pour nos enfants de se préparer à leur vie future, nous en tous bien conscients.

Nous vous prions de bien vouloir prendre en compte ces arguments et d’écouter la voix des parents d’élève et de préserver la place actuelle des enseignements en français dans le primaire ainsi que le voyage scolaire.

Les parents d’élèves du Lycée franco-finlandais