Veikkolan hyvinvointikeskuksen kiirehtiminen

Veikkolalaiset ovat jo pitkään olleet tyytymättömiä Veikkolan terveysaseman tiloihin. Helmikuussa kunnanvaltuutetut Miilukangas, Kjerin ja Kaurila vaativat Veikkolan terveyskeskuksen "hyvinvointikeskuksen" hankesuunnitelman päivittämistä vuoden 2009 aikana. Aloitteen allekirjoitti kaikkiaan 23 valtuutettua.

Hankkeen suunnittelun yhteydessä pitää selvittää, voidaanko hankkeen toteuttamista nopeuttaa taseen ulkopuolisin hankintavaihtoehdoin, jolloin rakentaminen olisi mahdollista vuonna 2010. Jos ulkopuolista rahoitusta ei löydy, rakentamiseen tarvittavat varat varataan tulevasta taloussuunnitelmasta. Hanke on ollut kauan kunnan rakentamisohjelmassa. Siitä on toteutettu ensimmäinen vaihe "Koskentorin päiväkoti". Toisella vaiheella, terveysasemalla, on kiire.

Vuoden alussa osa pohjoiskirkkonummen asukkaista siirrettiin johtavan ylilääkärin Helena Varosen päätöksellä keskustan terveyskeskuksen asiakkaiksi, koska Veikkolassa ei ole tilaa uusille lääkäreille. Nykyiset tilat ovat ahtaat ja epäkäytännölliset. Oli kohtuutonta siirtää neljän kilometrin päässä Veikkolan terveyskeskuksesta asuvia potilaita 20 kilometrin päähän keskustan terveyskeskukseen. Kaikilla ei ole käytössään autoa, eikä julkista liikennettä käytännössä ole. Hanketta on siirretty rakentamisohjelmassa. Siirtoa on perusteltu muun muassa kuntien välisellä yhteistyöllä. Nyt on kuitenkin tultu tilanteeseen, että tilat ovat loppuneet. Hanke on kiireellinen.

Me tämän adressin allekirjoittajat haluamme tukea Veikkolan hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelman päivittämistä ja rahoitusvaihtoehtojen selvittämistä vielä tänä vuonna. Tavoitteena on, että rakentaminen saadaan käyntiin mahdollisimman nopeasti.

Kansalaisadressiin kerätään nimiä elokuun puoliväliin saakka. Adressin voi allekirjoittaa myös Veikkolan apteekissa alkaen kesäkuun 15. päivä.
Adressi luovutetaan Kirkkonummen kunnanvaltuustolle elokuun kokouksessa.

Raija Kari, Veikkolan kyläyhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään