FC KeiteleJazz Veikkausliigaan!

Eikö olisi jo aika saada äänekoskelaisväriä Veikkausliigaan?! Kirjoita adressi ja ole mukana tukemassa hanketta! :pallo:

Kamelit (Camelus) ovat suuria sorkkaeläimiä. Sukuun kuuluu kaksi lajia, yksikyttyräinen dromedaari (Camelus dromedarius) ja kaksikyttyräinen kameli (Camelus bactrianus). Kamelit ovat märehtijöitä, ja lähempää sukua esimerkiksi lehmille, kuin hevosille, joita se ulkoisesti muistuttaa. Kuten lehmällä, myös kamelilla on neljä mahaa. Kamelin lähimpiä sukulaisia ovat kamelieläimiin kuuluvat laamat ja vikunja.
Molempia kamelilajeja on käytetty pitkään hyötyeläiminä. Dromedaari on nopeana ja kestävänä juoksijana parempi ratsueläin, kaksikyttyräinen taas parempi kuormajuhta sillä se jaksaa kantaa kevyesti yli 250 kg:n painoja pitkiä matkoja. Kaksikyttyräiset kamelit ovat erittäin uhanalaisia, villejä yksilöitä on jäljellä korkeintaan 1000 yksilöä. Vaikka kesytettyjä kaksikyttyräisiä kameleita on vielä kohtalaisen paljon (arvio: 1,4 milj. yksilöä), näidenkin määrät ovat vähenemässä (v. 2006). Kameleiden maitoa käytetään monin paikoin ruuan valmistuksessa. Kaksikyttyräisestä kamelista saadaan myös villaa, joka muistuttaa kashmiria, villaa ei kuitenkaan saada paljoa, mikä on johtanut lampaiden ja vuohien suosion nousuun.