Seinäjoen Jouppilanvuoren kiekkogolfrata ilmaiseksi

Viime vuonna Seinäjoelle saatiin vihdoinkin kauan kaivattu kiekkogolfrata. Yhdeksänreikäinen, hieno rata Jouppilanvuoren kumpuilevassa maastossa. Siellä pelasimme tyytyväisenä viime kesän ja myöhään syksyyn saakka.
Korit ja maa-alue ovat Seinäjoen Kaupungin omistuksessa, joten rata on julkinen. Ja pelaaminen oli ilmaista.
Kiekkogolfin erityispiirre on muutenkin se, että radat ovat pääosin kaupunkien ja kuntien mailla ja omistuksessa ja pelaaminen on lähes poikkeuksetta ilmaista. Kiekkogolf on ikäänkuin urheilulajien Linux. Hieno ja paljonantava laji, mutta kuitenkin erittäin edullinen harrastaa. Jopa ilmainen. Kustannukset koituvat lähinnä kiekkojen hankinnasta. Mitään isompaa liiketoimintaa tosin ei näin pienen lajin ympärille saakaan rakennettua.
Nyt kun keväällä vihdoin korit saatiin laitettua rinteeseen ja riemua rinnat täynnä läksimme pelaamaan, niin ihmetys kasvoi kosmisiin mittoihin!
Jouppilanvuoren kesäliikuntaan kuuluvat aktiviteetit oli annettu paikallisen amerikanpallon harrastajien hoidettavaksi ja kaikki oli muuttunut maksulliseksi.
Kiekkogolfin maksu oli noussut nollasta VIITEEN (5) euroon per kerta, mikä kuulostaa lähinnä uskomattomalta.
Se, kuinka paljon tuo peritty maksu auttaa pitämään rinnettä ja kenttää vapaana horsmista ja pajuista, on arvoitus. Viime kesän aikana kävimme me muutamat aktiivipelaajat itsenäisesti raivaussahojen ja viikatteiden kanssa niittämässä GREENEILTÄ miehenmittaista pajukkoa pois, että pelaaminen olisi ylipäänsä mahdollista.
Lähinnä tässä ihmetyttää yhden instanssin rahastus kaupungin omistamilla asioilla ja se, mitä lisäarvoa tuolla maksulla pelaajat saavat vastineeksi. Tuskin mitään. Painotan vielä, että kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta. Hyväksyisin yhden (1) euron muodollisen "kannatusmaksun" per pelikerta, koska todennäköisesti muuta lisäarvoa ei pelimaksulla tule saamaan.

Me allekirjoittaneet vetoamme Seinäjoen kaupunkiin, että pelimaksu Jouppilanvuoren kiekkogolfradalta poistetaan kokonaan tai muutetaan yhden (1) euron suuruiseksi.