Kangasala-lisä 2008

KANGASALA-LISÄ HELMIKUU - MAALISKUU 2008

Aloite Kangasala-lisän säilyttämiseksi ja jatkamiseksi 3-vuotiaaksi asti

Kiitos kaikille osallistujille. Kangasalan kuntaan lähti 7.4.2008 asiasta aloite. Aloitetta tukevia allekirjoituksia tuli yhteensä 732 kpl, 662 allekirjoittanutta asui Kangasalla ja loput 70 antoi tukensa joltakin muulta paikkakunnalta. Allekirjoituksia kerättiin adressiin sekä internetissä että paperille Kangasalan neuvoloissa, seurakunnassa että erilaisissa kerhoissa. Nyt yhdessä seuraamme aloitteen etenemistä ja käsittelyä Kangasalan kunnassa.

Olemme huolestuneet Kangasala-lisän jatkosta. Meille, ja muille perheille lisä on ratkaiseva tekijä kun mietitään voidaanko jäädä hoitamaan lapsia kotiin, vai palataanko työelämään ja joudutaan hakemaan lapsille kunnalliset päivähoitopaikat. Olisi hienoa jos kunta edelleen arvostaisi lasten kotihoitoa, jolloin vanhemmilla on mahdollisuus antaa korvaamatonta aikaa lapsilleen.

Kotihoidossa pienet lapset saisivat mahdollisuuden kiireettömään varhaislapsuuteen, ja vanhemmat saisivat mahdollisuuden vahvistaa omaa vanhemmuuttaan. Näkisimme tämän myös ennaltaehkäisevänä toimena lapsen ja perheen hyvinvointia ajatellen.

Alle kolmevuotiaan lapsen hoito päiväkodissa vaatii enemmän kuin sitä vanhempien lapsien (enemmän hoitajia ja työtunteja) ja tulee kunnalle noin kolmanneksen kalliimmaksi. Lapsiaan kotona hoitava vanhempi säästää myös työnantajan kustannuksia, sillä sairauslomia ei lapsen sairauden takia tule. Huomioitavaa on myös työllistävä vaikutus.

Nykyiset työajat ja vaatimukset työmaailmassa asettavat myös paineita vanhemmille. Perheellä tulisi olla todellinen mahdollisuus valita lasten kotihoidon tai päivähoidon välillä tulotasosta riippumatta. Pienituloisilla perheillä kuntalisä näyttelee tässä valinnassa merkittävää osuutta. Lapsiperheiden kanssa keskustellessa esiin on tullut se seikka, että monella kuntalisä on ollut se kotiin kannustava ratkaiseva tekijä, ja nyt on edessä ratkaisun paikka. Ilman kuntalisää useimmat äidit/isät ovat pakon edessä palaamassa työelämään välittömästi.

Kangasalan kunnan positiivinen imago lapsiperheitä kohtaan on tahdon asia, arvokysymys, jonka ratkaisuun tahdomme vaikuttaa. Esitämme siis että Kangasala-lisä säilyy edelleen ja se ulotetaan koskemaan lapsia kolmevuotiaiksi asti.

Tanja Pitkäniitty
Annastiina Vesterinen