Kankaanpään Lumisuon vammaisten asuntolan toiminnan jatkuttava!

Kankaanpään Tapalan alueella sijaitseva kehitysvammaisten asuntola aiotaan sulkea. Asuntolaa ylläpitää Satakunnan sairaanhoitopiiri, joten asiasta päätetään siellä. Posa ostaa tämän palvelun Satakunnan sairaanhoitopiiriltä ja on mahdollista, että Lumisuon sulkemisen vuoksi kustannukset tulevat mahdollisesti jopa kasvamaan. Perusteluina sulkemiselle on kerrottu tilojen riittämättömyys ja soveltumattomuus nykyisten asukkaiden tarpeisiin. Toisin sanoen wc-tilojen riittävä määrä ja huoneiden koko. Lumisuolla on käytössä 6 wc-tilaa, jotka ovat riittävän suuria. Huoneiden koko on keskimäärin n 10 m2 ja asuntolassa on muutama isompikin huone. Asuntola on kodinomainen ja viihtyisä.

Asukkaiden ja työntekijöiden kesken vallitsee hyvä henki. Tällä hetkellä asuntolan henkilöstön mitoitus on inhimillinen ja jokainen asukas saa tarvitsemansa avun. Miten asukkaille nyt käy, jos heidät esimerkiksi siirretään tuplasti isompaan yksikköön, jossa henkilöstön määrä on kuitenkin sama? Miltä tuntuisi kuulla yllättäen joutuvansa muuttamaan pois omasta kodistaan –jopa toiselle paikkakunnalle? Tätä voi jokainen henkilö miettiä omalla kohdallaan. Vammaisille tällaiset muutokset ovat todella rajuja ja vaikuttavat monelle elämänalueelle.
Haluamme tällä adressilla herättää jokaisen miettimään, onko oikein, että vammainen ihminen siirretään omasta kodistaan outoon ympäristöön vieraiden ihmisten keskelle. Haluamme myöskin huomauttaa, että saamiemme tietojen mukaan päätöstä asuntolan lakkauttamisesta ei ole vielä virallisesti tehty. Vielä on siis aikaa vaikuttaa!

Laittamalla nimesi adressiin olet edistämässä Lumisuon kehitysvammaisten asumisyksikön toiminnan jatkuvuutta edelleen Kankaanpäässä.
Tarkoituksena on, että pitkäaikaiset asukkaat saisivat jatkaa asumistaan edelleen omassa, tutussa ja turvallisessa kodissaan. Välitäthän lähimmäisistämme.

Sofia Latvajärvi - Kankaanpään kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen
Nina Uusitalo- Pohjois-Satakunnan vammaisneuvoston puheenjohtaja, Satakunnan Aivovammayhdistyksen hallituksen jäsen
Katri Lahdensivu – kehitysvammaisen äiti, Posan yhtymävaltuuston varajäsen

Sofia Latvajärvi, Nina Uusitalo ja Katri Lahdensivu    Ota yhteyttä adressin tekijään