Kannabiksen käytön ja hallussapidon dekriminalisointi.

Esitän, että kannabiksen ja sen eri jalostusasteiden käytön sekä hallussapidon rangaistavuus poistettaisiin Suomen lainsäädännöstä.

Kasvatus yksityiseen käyttöön pitäisi sallia enimmillään viiteen kasviin, sekä hallussapito seitsämään grammaan saakka.
Ehdotan kannabiksen hallussapidon sekä kotikasvatuksen ikärajaksi 22 vuotta.

Perustelut

- Kannabiksen käytön ja hallussapidon kielto on perusteltu lähinnä huumevastaisten mielikuvien luomisella. Käytännössä laillinen kontrolli kohdistuu sattumanvaraisesti vain pieneen osaan käyttäjistä. Sen ylläpitäminen tuhlaa poliisin resursseja. [1]

- Huumekauppa on rikollisten käsissä. [2] Kannabiksen dekriminalisaatio heikentää järjestäytyneen rikollisuuden kasvuedellytyksiä.

- Kannabiksen käyttö on yleistä. Kriminalisointi ei ole estänyt sitä yleistymästä. ("18 vuodessa suomalaisten huumeiden käyttö on yleistynyt ja käyttöön on tullut joukko uusia aineita. Eniten on lisääntynyt kannabiksen käyttö. Viime vuosina siitä on tullut suosittua erityisesti 25-34 -vuotiaiden nuorten aikuisten miesten keskuudessa, joista vuonna 2010 runsaat neljäkymmentä prosenttia ilmoitti kokeilleensa kannabista ainakin kerran elämässään.") [3]

- YK on ilmoittanut tukevansa kannabiksen dekriminalisointia. [4]

28.5.2014 alkaen myös viihdekäyttöön tarkoitettua kannabista saa myydä Coloradossa paikoissa, jotka ovat erikseen hakeneet siihen luvan. Kannabista ei saa myydä alle 21-vuotiaille, eikä sen käyttö julkisilla paikoilla ole edelleenkään sallittua.

Coloradon osavaltio verottaa myyntituloja alkoholiveron tapaan ja arvioi keräävänsä osavaltion kassaan noin 130 miljoonan dollarin verotulot vuosittain.

Washingtonin osavaltio ei sallinut vielä myyntiä viihdekäyttöön, mutta seurannee Coloradon esimerkkiä myöhemmin tänä vuonna.

Lääkekannabis on ollut sallittua 20 osavaltiossa. Kannabiksen laajempaa laillistamista puntaroidaan muun muassa Kaliforniassa ja Arizonassa.

Seitsemän gramman kannabispakkaukset maksaa 85–90 dollarilla kappaleelta veroineen.

Coloradon lain mukaan osavaltion asukkaat voivat ostaa yhden unssin eli noin 28 grammaa kannabista kerrallaan.

Muualla kuin Coloradossa asuville sallittu enimmäismäärä on seitsemän grammaa. Aine on käytettävä osavaltion rajojen sisällä.

Maailmasta ei löydy toista yhtä parjattua hyötykasvia kuin kannabis. Puhumme elävästä organismista, jonka hallitukset ovat ottaneet asiakseen määritellä kielletyksi aineeksi. Huolimatta siitä, ettei ole mitään todisteita kenenkään koskaan kuolleen marihuanan yliannostukseen, on monissa maissa tämän kasvin hallussapito laitonta. Kannabiksen on todettu estävän syöpää, alentavan verenpainetta, hoitavan silmänpainetautia (glaukooma), lievittävän kipua ja jopa hillitsevän HIV:tä. Se on antioksidantti, tulehdusta estävä ja hermosoluja suojaava kasvi. Ymmärrättekö ehkä nyt, miksi se on julistettu laittomaksi?`

Yksikään riippumaton tutkimus ei ole osoittanut marihuanan yhteyttä psykososiaalisiin ongelmiin!

-Laillistamisen myötä saataisiin tarkkaa tietoa kulutuksesta.

-Resursseja vapautuisi huomattavasti poliisilla ja tuomioistuimilla oikeisiin rikoksiin.

- Lääkekäyttö. Tätä tulisi kiireettömästi edesauttaa, ja lääkekäytön saatavuutta tulisi helpottaa huomattavasti. Tällä hetkellä esteenä tuntuisikin olevan lukkiutuneet asenteet sekä niiden lisäksi lääkeyritysten halu pitää kannabis laittomana. Tämä johtuu siitä, että kannabiksen ollessa luonnonkasvi, sitä ei voida patentoida. Tuntuisi pitkälti siltä, että korporaatioiden raha puhuu tässäkin asiassa. Mieluummin potilaille tarjotaan mm. opiaatteja (samaa tuoteperhettä kuin heroiini) kivunhoitoon, kuin millä tahansa asteikolla mitattuna haitattomampaa vaihtoehtoa - kannabista.

-Tieteellisissä tutkimuksissa tätä ei olla kyetty todistamaan, mutta sosiaalinen portti on olemassa: Niin kauan kuin kannabiksen myynti on rikollisten käsissä, saa samalta diileriltä myös vahvempia aineita - varsinkin silloin, kun "kannabis on päässyt loppumaan". Rikollinen diileri ei kysy ostajan ikää. Mafiaa ei kiinnosta kellonaika, tai asiakkaan päihtymystila. Ainoastaan raha.