Vastustamme Kanniston koulun sulkemista

Allekirjoitusaika on päättynyt. Kiitos!

Keravan Kasvatus- ja opetuslautakunta on kouluverkkoselvityksen pohjalta esittämässä Keravan Kanniston ja Keskustan koulujen poistamista opetuskäytöstä. Perusteluina on mainittu lapsimäärän väheneminen ja se, ettei haluta maksaa tyhjistä seinistä.

Vastustamme Kanniston koulun sulkemista. Tämä adressi luovutetaan kaupungin johdolle maaliskuun lopussa.

- Kanniston koulu on ala-aste, jossa yhteisöllisyys on voimissaan ja yhteistyö kotien kanssa toimii. Oppilaita koulussa on tällä hetkellä hieman alle 200. Normaalien 1.-6. luokkien lisäksi koululla on myös erityisluokat ESY 1-2 ja ESY 3-4.
- Koulu on fyysisesti hyvässä kunnossa, eikä sitä kuntonsa puolesta tarvitsisi remontoida tai sulkea. Rakennusta ei voitaisi remontoimatta ottaa päiväkodin tai muuhunkaan käyttöön.
- Alueella on kerrostaloasutuksen lisäksi runsaasti pientaloja. Lähelle on kaavoitettu iso pientaloalue ja alueella on paljon vanhoja omakotitaloja isoilla tonteilla, joihin lähivuosina hyvin suurella todennäköisyydellä muuttaa lapsiperheitä kun ikääntyvät asukkaat muuttavat kerrostaloihin. Tässä yhteydessä tontteja tullaan varmasti lohkomaan, koska tonttien kysyntä on kovempaa kuin tarjonta ja hinnat korkealla.
Lapset eivät tule tältä alueelta loppumaan, ellei kaupunki päätä sulkea koulua ja karkottaa lapsiperheet pois Kannistosta. Kauankohan lähikauppa säilyy kun perheet häviävät ympäristöstä...
- Kanniston koulun yhteyteen olisi hieno mahdollisuus perustaa ruotsinkielinen kielikylpyluokka, johon varmasti saataisiin kielikylpyläiset Trollebon päiväkodista siirtymään. Keravalta kuljetetaan tällä hetkellä ruotsinkielisiä oppilaita Sipooseen ja jatkossa Sipoo ei välttämättä edes huoli kielikylpypäiväkodista siirtyviä lapsia.

- Kuntien yhteistyötä voitaisiin lisätä ja lapsiperheiden turvallisuutta parantaa, sillä noin kilometrin sisältä Tuusulasta kulkee lapsia oman kuntansa kouluihin kilometrien päähän. Heillä olisi huomattavasti lyhyempi ja turvallisempi matka Kanniston kouluun.
- Koulun vieressä on päiväkoti, jonka kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä. Eskarilaiset vierailevat koululla ja koululaiset käyvät päiväkodilla leikkimässä. Lasten siirtyminen kouluun sujuu helposti, koska he ovat päässeet tutustumaan siihen ajoissa ja heillä on ollut mahdollisuus ystävystyä isompien kanssa.
Siitä lähtien kun koulu ja päiväkoti on toiminut Kannistossa, on ollut myös yhteistyötä. Yhteisvastuun avulla on karsittu ilkivaltaa ja puututtu lasten ongelmiin, myös kouluajan ulkopuolella.

Kaupunki on ehdottamassa vaihtoehtoisiksi kouluiksi Savion ja Killan kouluja, jotka ovat oppilasmäärältään tuplaten isompia. Yhtenä vaihtoehtona on väläytelty Sompion koulua, suunnitteilla olevaa suurkoulua jossa olisi luokat 1. - 9.
Savion kouluun on tulossa lisää oppilaita kun Tehtaanmäen asutusalue valmistuu ja myös Saviolla on paljon vanhoja omakotitaloja alkuperäisine asukkaineen odottamassa sukupolvenvaihdosta.

Sen lisäksi että ehdotetut koulut ovat suurempia, niin näemme koulumatkan muuttuvan turvattomaksi. Saviontaival on keväisin ja syksyisin todella vaarallinen pienelle kulkijalle. Rinnakkain pyöräilevien koululaisten seassa puikkelehtii mopoilijoita, poliisin ratsioista huolimatta. Jopa aikuinen joutuu vaaratilanteisiin siellä, saati sitten pieni lapsi. Killan koululle on yli kaksi kilometriä matkaa Kannistosta. Koulujen välissä kulkee vilkkaasti liikennöity Kulloontie, sen yli pääsee yhdestä kohtaa ylikulkua pitkin mutta se kiertää. Molemmin puolin Kulloontietä kulkee kevyenliikenteen väylät ja erittäin suurella todennäköisyydellä joku lapsista päättää oikaista ja ylittää tien.
Viime päivinä on taas luettu ikäviä uutisia kun lapsi kuoli ylittäessään Kehä ykköstä. Keravan Ahjossa lapset ryömivät koulumatkallaan tasoristeykseen pysähtyneen tavarajunan vaunujen ali, koska ne pysähtyvät tukkien tasoristeyksen. Ikäviä esimerkkejä vaaratilanteista on liikaa...

Turvataksemme lastemme koulutien haluamme säilyttää Kanniston koulun opetuskäytössä!

Lisätietoja Kanniston koulusta: