KEMIN KAUPUNGINKIRJASTOA EI SAA SUPISTAA

Kirjasto musiikkiosastoineen merkitsee kaupunkilaisille paljon, ne ovat sitä useimmille kaupunkilaisille läheisintä kulttuuria Kemin kirjastolla on kunniakkaat perinteet; 1980-luvulla kirjastomme oli Suomen paras, sillä oli eniten käyttäjiä.

Kirjasto, musiikkiosasto ja lehtilukusali ovat suurelle joukolle kaupunkilaisia eräänlainen
toinen olohuone. Jo viihtyisine, valoisine tiloineen kirjasto houkuttelee kävijöitä, sen lisäksi niin lainaus- kuin musiikkiosastolla järjestetään usein varsinaisia kulttuuritilaisuuksia. Jos kirjaston osastojen pinta-alaa nyt pienennetään, näiden tilaisuuksien järjestäminen tulee mahdottomaksi,
ja kirjaston viihtyisyys vähenee. Jos tässä kaupungissa joku toimii, niin se on kirjasto, sen toimintaa ei saa heikentää eikä rajoittaa.

Kemin kulttuuriin ja kirjastoon kohdistuneet supistustoimet ovat jo heikentäneet kaupunkilaisten uskoa Kemiin kulttuurikaupunkina. Jos Kemi aikoo tulevaisuudessakin olla kulttuurikaupunki, ensimmäinen edellytys on se, että kaupungissa on hyvä, monipuolinen, toimiva kirjasto, joka palvelee myös kaupungin keskustan ulkopuolella.