Opintotuen sitominen indeksiin

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Opintotuen sitominen indeksiin.

opiskelija

02.11.2012 10:38

Kaikille se työnteko opiskelun ohessa ei ole mahdollista. Itselläni se ainakin tarkoittaisi armotta useiden kurssien karsimista joka vuosi, ja mihin se sitten vaikuttaa? No siihen valmistumiseen, joka sekin pitäisi nykyään saada aikaan salamannopeasti! Ja jos tuet lopetettaisiin kokonaan (kuten osa ihmisistä tuntuu vaativan), opiskelijat joutuisivat elämään lainarahalla monta vuotta. Ei mikään pieni summa takaisinmaksettavaksi, ja turha varmaan edes haaveilla esim. mistään asuntolainasta ihan kähiaikoina jos valmistumisen jälkeen on kymmeniä tuhansia lainaa jo ennestään! Me nyt valitettavasti Suomessa rahoitetaan veroilla muidenkin elämää (mm.sellaistenkin kaverien, jotka eivät tee työtä eivätkä opiskele, ja harrastavat lähinnä viinanjuontia), ja hyvä niin.

Vieras

10.04.2013 07:25

Nykyinen opintoraha laahaa reilusti ajastaan jäljessä. Eläminen kallistuu jatkuvasti ja tekee opintorahalla kitkuttelevan elämän selviytymistaisteluksi jossa mm. ruokaa kaivetaan roskiksista ja vuokraa maksetaan prostituutiolla.

Ne, jotka ovat saaneet nälkäpalkkaisen osa-aikatyön (usein siivousalalta tms.) nousevat aikaisin opinahjoon ja palaavat pahimmillaan kotiin puolenyön aikoihin.

Kuka jaksaa elää näin useamman vuoden?

Jos sukulaisilla ei ole varaa auttaa opiskelijaa, kauhukuvat ovat realismia.

Olen itse opiskellut ja tehnyt enimmäkseen siivoustöitä kymmenen vuoden ajan. Olen alle kolmekymppinen ja viittä vaille työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairastuminen viivästytti valmistumista ja lopulta esti sen kokonaan. Aloitin työnteon jo lukiossa.
PoisonMist

#103 Re: Re: Re: Vapaus toimii

10.04.2013 07:50

#76: Bättre folk - Re: Re: Vapaus toimii

Vaikuttaa melko trollilta, mutta olen lukenut vastaavia kommentteja muuallakin.

Lähdetäänkö siis sille linjalle että pienituloiset jäävät kokonaan yhteiskunnasta, mutta voivat toki jäädä pyyhkimään sen vähemmistön ahteria joilla sattuu olemaan kultalusikka suussa?

Tai sittenpä ehkä rikkaat elättäisivät köyhät kokonaan kun ei kerran tarvitse kouluttautua.

Varallisuus ei ole mikään ihmislajia ja -arvoa määrittelevä pysyvä ominaisuus. Rikkaasta voi tulla köyhä ja köyhästä rikas. Eliminoimalla humanistit ja "muut yliopistopummit" sekä kaikki jotka ilmeisesti eivät ole kauppaopistossa eliminoit mm. opettajat, psykiatrit ja psykologit, näyttelijät jotka dramatisoivat netflix-sisältösi, kirjailijat ja käsikirjoittajat, tutkijat sekä kielenkääntäjät.

Olisi toki hupaa jos kaupungit olisi rakennettu kullasta ja töllöttimestä tuuttaisi jersey shown uusintoja.

Vieras

#104 Re: Tasa-arvoinen, indeksiin sidottu opintotuki saatava