Toisen asteen kouluihin ilmaiset työskentelyvälineet!

Vieras

21.01.2016 08:25

Toisen asteen koulutu on säädetty pakolliseksi. Nykylainsäädöksillä aikustavalla nuorella ei ole oikeuksia pienimpäänkään toimeentuloturvaan jollei hae koulutukseen. Koska koulutuspakko on sidoksissa toimeen tuloon on oikeus ja kohtuus että toisen asteen koulutuksessa kaikki materiaali ja työskentelyvaatteet ovat ilmaisia.
Miksi säädetään lakeja jotka ovat sidoksissa toimeentulemiseen?
Peruskoulun päättyessä moni nuori haluaisi tutkiskella välivuoden pitämällä mitä haluaa tulevaisuudeltaan, mihin ammattiin kouluttautuu mutta "kansan"edustajat ovat tehneet opiskelu-motivaation löytämisen välivuoden pitämällä mahdottomaksi.
Realistinen mies

29.01.2016 10:14

Ja millähän nämä välineet sitten jokaiselle kustannettaisiin? Joillakin aloilla välineet saattavat maksaa jopa 500-1000 euroa kertarysäyksellä. Tämä laittaisi tietyt oppilaitokset erittäin ahtaalle. Jostakin pitäisi silloin karsia, joko aloituspaikoista tai sitten ottaa lukukausimaksut käyttöön, jolloin tulos olisi plus-miinus-nolla. Koskisiko tämä myös aikuisopiskelijoita vai laitettaisiinko heidät eriarvoiseen asemaan?

Kaunis ajatus, mutta käytännössä täysin hölmö idea. Vähän niinkuin kommunismi.

Vieras

#3 Re:

03.02.2016 23:11

#2: Realistinen mies -

Ei ole ollenkaan kuollut ajatus, vaan täysin oikealla asialla. valtiomme nostaa kansanedustajien palkkoja mutta maamme pienituloisimpien toimeentulo käraii istuvista etuuksien poistuvista. Pakolaisille löytyy rahaa mutta suomalaisten leipäjono pitenee,,

Pienitulosten perheiden lapsilla tulee olla oikeus opiskeluun, samantasoiseen kuin rikkaampien lapsillakin.

Itse maksettava oppiaineisto ja työmateriaali on monelle pienituloiselle liian suuri hankinta, valitettavasti,,,tasa-arvoisuus täytyy nostaa kunniaan.

Nyt vuonna 2016 on maa ajettu taloudellisesti todella ahtaalle,,köyhimmät,,rikkaat rikastuu,,

Koska nuorten toimeentulo on sidottuna pakkohakuun toisen asteen koulutukseen tulee oppilaitosten tarjota kaikki materiaali.

Masa Karvonen

#4 Hyvä aloite!

12.03.2018 22:47

Liippaa kuitenkin niin läheltä tätä toistakin "addressia" https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2607

että päätin allekirjoittaa molemmat.