Kumpulan liikuntakeskuksen kiipeilypalveluiden puolesta.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

24.04.2016 15:53

Vieras

25.04.2016 11:21

Aloitin kiipeilyharastukseni Kumpulassa ja se oli 'kotiseinäni' useamman vuoden ajan työskennellessäni kampuksella. Jos Unisportin oma osaaminen ei riitä seinän ylläpitoon, löytyy Helsingin alueelta varmasti henkilöitä, joilla osaamista, aikaa ja innostusta riittää. Kumpulan seinällä on valtava potentiaali juuri sijaintinsa puolesta.
Jussi H

25.04.2016 19:11

Fakta on se, että kyllä tätä nykyä seinä ammottaa usein tyhjänä, kun siitä ohi kävelee. Jotta Kumpulan kiipeilyseinän käyttöä olisi järjellistä jatkaa ja niin että siellä riittäisi kävijöitä, tulisi tapahtua kaksi muutosta:

1. Kumpulan seinälle tulisi päästä Salmisaaren ja Tapanilan varmistuskortilla. Tiedän henkilön, jonka vakkaripaikka on Salmisaari, mutta hän olisi vaihteeksi halunnut tulla Kumpulaan kiipeilemään. Hänen olisi pitänyt kuitenkin odottaa seuraavaan viikkoon ainoaa evaluointimahdollisuutta, joten hän mieluummin suuntasi tuttuun paikkaan, johon jo pääsee ilman lisäsäätöä. Nykyisellä käytännöllä karsitaan potentiaalisia vierailijoita.

2. Kun olen itse viimeksi käynyt Kumpulassa, niin helppoja 4-5 greidin reittejä oli muutamia ja nekin olivat greidiinsä nähden ihan liian vaikeita. Kumpula pärjäisi sillä, että se olisi aloittelijoiden paikka - ja silloin siellä tulisi olla paljon reittejä, joilla on helppo aloittaa ja kiipeily tuntuisi mukavalta. Silloin tuntui, että reitintekijät olivat tehneet reittejä pääasiassa omaan harjoitusohjelmaansa. Suurin osa niistä, jotka hierovat seiskan reittejä, niin eivät kyllä tule Kumpulaan niitä varten, vaan suuntaavat Tapanilaan tai Salmisaareen.

Jos nämä muutokset toteutetaan, niin niistä tulisi tiedottaa näkyvästi.

Olisin voinut tietysti antaa näistä palautetta jo aikaisemmin, mutta jaloilla äänestäminen oli helpompaa.

Jeremias Berg
Adressin tekijä

#4 Re:

25.04.2016 20:18

#3: Jussi H -

Kiitokset, kommenteista, molemmat hyviä pointteja.

Näistä ensimmäinen nousi esille Kumpulan kiipeilijöiden Facebook ryhmässä. Ilmeisesti (itselläni ei ole mitään yhteyksiä liikuntakeskuksen henkilökuntaan tai unisporttiin) syynä varmistuskortin kelpaamattomuuteen on Helsingin kaupungin terveysviranomaisten antama määräys. Olen samaa mieltä, että tämä voi monelle olla ylimääräinen vaiva ja kun en tunne asiaan liittyviä määräyksiä tarkemmin, en osaa hirveän tarkasti kommentoida.

Toiseen pointtiin liittyen, niin tämä on juuri sitä työtä mitä siellä on viime vuoden aikana tehty. Viime vuoden aikana Kumpulan reittejä on uudistettu ja nykyään suurin osa niistä on 5a-6a gredia. Itse aloittaessani reitit olivat juuri niitä mainitsemiasi grediinsä nähden liian vaikeita. Näistä suurin osa on purettu ja uudistettu ja itse juuri näillä uudistetuilla reiteillä harjoitelleena voin sanoa, että kiipeilyseinä on nykypäivänä oikein hyvä paikka aloittelevalle yläköysi ja lead kiipeilijälle kehittyä nelostasolta 6a/b tasolle josta sitten voi jatkaa Salmisaareen ja/tai Tapanilaan. Tämän lisäksi Kumpulan sijainti antaa ainakin Itselleni paljon paremman mahdollisuuden kiipeilyn ylläpitoon kuin kumpikaan näistä muista paikoista. Olen samaa mieltä tiedotuksen tarpeesta, mutta en osaa tähän muuta sanoa kuin että itse olen yrittänyt mainostaa aina kun mahdollsita.

Viimeisenä voinen mainita, että vaikka itselläni ei mitään tarkkoja seinän käyttäjälukuja ole, olen viimeisen vuoden aikana aika aktiivisesti käynyt kiipeilemässä. Oma, erittäin subjektiivinen mielikuvani on, että yhä useammin siellä on joku muukin varaamassa varmistuspainoa.

Jussi H

#5 Re: Re:

26.04.2016 08:52

#4: Jeremias Berg - Re:

Kiitos asiallisesta vastauksesta ja selvennyksestä.

Vieras

01.05.2016 20:16

Hyvää ja kiipeilypaikkana ainutlaatuista liikuntapaikkaa ei ole kannattavaa sulkea tai muuntaa. Käyttö lisääntyy!