Vetoomus sosiaaliturvan saamiseksi hajuste- ja kemikaaliyliherkille


Vieras

#26

26.04.2015 17:27

itse joutunut tähän kurimukseen ja kaltoin kohdelluksi,ilman oma syytäni homeen uhriksi ja yhteiskunnan / vakuutusten hylkäämäksi!

Vieras

#27

26.04.2015 17:58

Olen herkistynyt kemikaaleille ja tiedän, miten herkistyminen vaikuttaa elämään. Turhia, ylimääräisiä kemikaaleja pitäisi vähentää tai niistä pitäisi päästä kokonaan. Se palvelisi myös niiden terveyttä, jotka eivät ole herkistyneet, vielä.

Vieras

#28

08.05.2015 22:22

Olen itsekin hajusteyliherkkä onneksi vain lievemmästä päästä ja ymmärrän kuinka vaikea tilanne voi olla vaikeasti yliherkälle.

Vieras

#29

09.06.2015 15:00

Olen itse aivan yllättäen herkistynyt hajusteille ja sitä kautta tutustunut aiheeseen ja ymmärtänyt sen vakavuuden.

Vieras

#30

12.07.2015 16:14

Useammasta viimeaikaisesta homeasunnosta ja mahdollisesti kemikaalipitoisesta tehdastyöstä puhjenneen hyperreaktiivisen astman myötä olen alkanut selkeästi reagoida myös hajuste- ja monikemikaaliyliherkkyysoirein. Työtäni en pysty enää hengitystiereagoinniltani tekemään, julkiset kulkuneuvot alkavat olla mahdoton idea. Tulevaisuus ei näillä oirein oikein valoisalta näytä, vaikka kotioloissa kykenenkin oirelähteitä suurimmalta osin hallitsemaan. -Nainen n. 30 v.

Vieras

#31

23.09.2015 16:48

Adressi puhuu asiaa.
Hajusteet ja kemikaalit haittaavat sairastuneiden jokapäiväistä elämää, aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä, sairstelu haittaa työelämää. Ongelma täytyy tunnustaa ja turvata terveempi ympäristö. Toimia.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

08.10.2015 05:05



Vieras

#33

21.11.2015 20:35

Olen erittäin hajusteyliherkkä, ennen kesälomia lähtö duunipaikalta lääkäriin johti ambulanssikeikkaan. Yksi työpaikka mennyt jo alta. Jotain lohtua toi se että Firman omistajalta jäi Jaguaari harrastus ( oliskohan 17 Jaguaaria ollut ennestään) :) hetkeksi aikaa vähemmälle kun Työsuojelupiiri vissiin lätkäisi mojovat uhkasakot maksuun. Nyt näyttää olevan jo minun niinsanottu lopullinen uloskirjautuminen käynnissä nykyisestä työpaikastani.( työkyky arviointi, koittavat vissiin saada jonkun näköiset perusteet päästä minusta eroon) Asia olisi työpaikalla todella helppo hoitaa että minulla olisi turvallinen työympäristö, mutta ei riitä intoa. Muutto uusiin tiloihin vuodenvaihteessa. Jo suunnitteluvaiheessa ollut uusi toimtilarakennus olisi antanut mahdollisuuden ottaa hajusteyliherkät huomioon, eipä työnantajaa näytä hirveesti kiinnostavan. Kai tässä nykyisessäkin duunimestassa pitää sitten olla yhteyksissä liittoon ja Työsuojelupiiriin. Sen tietää mitä siitä seuraa, se on kenkää hanurii ennen kuin kissaa kerkee sanoon.


Vieras

#34

23.11.2015 23:50

äidillä on vastaava ja olen havainnut sen aiheuttavan muutamia mainittuja oireta/ongelmia
Timothy

#35 Re: En allekirjoita!

24.11.2015 00:05

#20: - En allekirjoita! 

 no kunhan tullaisellekkin  tulee ikää tarpeeksi hän kyllä tajuua  olleensa itsekäs (ja tyhmä) viimeistään siinä vaiheessa kun hänelle itselleen puhkeaa jokin hankala allergia vaikeutamaan hänen eläämäänsä


Vieras

#36

31.12.2015 09:24

Olen itse altistunut homeelle asunnoissa ja työpaikoilla ja sairastunut myös hajuste- ja kemikaaliyliherkkyyteen. On täysin uskomatonta, ettei meillä Suomessa sairastuneilla ole minkäänlaista sosiaaliturvaa. Syyttömiä me olemme sairastumiseemme!!!!! Sairaus on myös hyvin invalidisoiva!!!

Vieras

#37

10.01.2016 02:39

Olen yksi monista kemikaaleille herkistyneistä ja toivon todella, että kemikaalien turha käyttö lopetettaisiin. Lisäksi toivon, että ruokakaupoissa kemikaaleja sisältävät tuotteet laitettaisiin mahdollisimman kauas myytävistä ruoka-aineista ja mieluummin aivan oma osastonsa muoveille, kukille, pesuaineille ym., että niitä olisi helpompi välttää. Ehdottomasti pois kassojen läheltä!
Tärkeää olisi marketeissa olla erikseen kassa tuoksuyliherkille.

Vieras

#38

06.02.2016 16:46

Olen itse sairastunut.

Vieras

#39

09.02.2016 15:56

Kemikaaliyliherkälle sosiaaliturva

Vieras

#40

09.02.2016 16:02

Haluan Hajuste ja kemikaaliyliherkille , sairauskoodin, joka kelpaa sosiaaliturvaksi.

Vieras

#41

16.03.2016 19:30

Allekirjoitin, koska kärsin erityisesti pyykinpesuaineiden hajusteista. Ne pitäisi lailla kieltää, koska ovat haitallisia ja myrkyllisiä synteettisiä kemikaaleja, eivätkä mitään sukua omenille sun muille!

Vieras

#42

20.03.2016 22:28

Missä olisi asuntoja, joissa tämä olisi otettu huomioon. Nyt pysyn aika tarkasti vain omassa kodissani. Onneksi sain terveyskeskuslääkäriltäni todistuksen, että Kelakyydeissä saan matkustaa yksin sekä myös Keravan kuljetuspalvelun taxseissa.
Kuinka hauskaa olisikaan päästä joskus esim teatteriiin bussilla, jossa kellään ei ole hajuvesiä , katsomaan jotain riemukasta esitystä, jossa katsomossa eikä näyttelijöilläkään olisi mitään hajusteita.

Vieras

#43

25.04.2016 04:44

Tueksi niille ketkä eivät voi elää tavallista arkea tuon yliherkkyyden vuoksi. Terveys on tärkeä asia.

Vieras

#44

27.04.2016 02:27

Oireeni ovat esitteessä mainittu, ei diaknoosia.vielä.

Vieras

#45

29.04.2016 15:12

Olen itse herkistynyt hajusteilla ja lukemattomille muille kemikaaleille.Ja tilanne sen kun vaikeutuu koko ajan lisää.Nyt alkaa pelkkä ruokakaupassa käynti olla tosi hankalaa.

Vieras

#46

04.05.2016 20:31

Kärsin itse hajuste yliherkkyydestä. En voi käyttää hajustettuja tuotteita, parfyymejä, ihovoiteita, meikkejä, pesuaineita, deodorantteja, vaatteiden pesuaineita.Tulen huonovointiseksi myös sellaisten ihmisten seurassa, jotka niitä käyttävät, naisilla parfyymit ja miehillä partavedet ym. tuoksutuotteet. Autoissa käytettävät ilmanraikastimet ja tankatessa etenkin bensan haju aiheuttavat huonon olon.Taloudessa käytettäviä suihkutettavia pesuaineita en voi käyttää.

Vieras

#47

05.05.2016 17:42

Katsoin juuri Inhimmillisen tekijän , ja kuulin tästä vertaistuesta.
Olen itse sairastunut homealtistuksen seurauksena noin 20 vuotta sitten. Vältän kaikin mahdollisin tavoin hajusteita ja kun mahdollista , poistun tilasta , missä käytetään niitä.

Vieras

#48

10.05.2016 07:40

Pärjään välttämällä kaikkea hajustettua, mutta uskon että vaikeammissa tapauksissa myös yhteiskunnallinen huomiointi on tarpeen.


Vieras

#49

19.05.2016 07:19

Koska tulen sairaaksi hajuvesistä ja hajusteellisista pyykinpesu ja huuhteluaineista.

Vieras

#50

23.05.2016 09:30

Kärsin itse myös tästä ongelmasta.