Tutkintapyyntö Kilpailuvirastolle SKL ry:n toiminnasta


Vieras

#176 Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

29.11.2011 12:48

#175: ALL - Re: Re: Voisiko joku vastata

Ei voida vaatia sitoutumista sellaiseen, mitä ei ehkä vielä ole olemassakaan, vaan sitoutua tulee asian kerrallaan.

 

Älä herranähköön sitten ikinä liity mihinkään yhdistykseen. Jos sen teet, niin sitoudut samalla noudattamaan yhdistyksen sääntöjä nyt ja tulevaisuudessa.

Jos et hyväksy kasvattajasitoumuksen ensimmäistä pykälää niin et siis hyväksy kennelliiton tarkoitustakaan.

Pykälän viimeinen lause "Olen selvillä siitä, että Kennelliiton säännöt, ohjeet (erityisesti koirarekisteriohje) ja määräykset koskevat minua" on mun ymmärryksen mukaan tarkoitettu niille, jotka allekirjoittavat sitoumuksen vaikka eivät kennelliiton jäseniä ole.

A L-L

#177 Re: Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

29.11.2011 13:11

#176: - Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

Onko se niin, että sääntöihin voida kirjata vaikka että minun tulisi tehdä jotakin minulle sopimatonta ja olen jo valmiiksi sitoutunut siihen, kuten esimerkiksi nimen julkaiseminen lehdessä ja maineeseen sekä julkiseen uskottavuuteen vaikuttaminen, vaikka ihminen ei ole lakia rikonnut, vaan  toiminut erilailla kuin SKL kurinpitolautakunta (huom, pieni joukko ihmisiä) olisi tehnyt?Kasvattajasitoomus on sopimus, ja ihan eri asia kuin jäsenyys Kennelliitossa. Juriidinen asema on näillä kahdella aivan erilainen. Ja minä mietin nimenomaan tätä juriidista oikeuttani olla sitoutumatta mihinkään sellaiseen sopimukseen, jonka ehdot ovat kyseenalaiset. Muuten omakoirasta en löytänyt vaihtoehtoa sitoomuksen purkaamiseksi. Miten sen tehdään? Ja toistan, minä en ole ketään vastaan eikä kenenkään puolella. Olen vain pohtimassa ääneen.

Mun mielestä kasvattajasitoomuksen uusiminen vuosittain olisi ok

Timjami

#178 Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

29.11.2011 13:15

#175: ALL - Re: Re: Voisiko joku vastata

Tässä se 1. kohta - mikähän tässä mättää tai on kohtuutonta?

Kasvattajasitoumus, Hyväksytty SKL-FKK:n valtuustossa 30.05.2010 ja tarkennettu 20.11.2010. Astuu voimaan 01.01.2011.

Sitoudun koiranpidossani ja koirankasvatuksessani noudattamaan seuraavia Suomen Kennelliiton määrittelemiä periaatteita, jotka samalla ovat edellytyksenä kennelnimen saamiseksi.

1. Hyväksyn liiton tarkoituksen, joka on seuraava:

Suomen Kennelliiton tarkoituksena on edistää puhdasrotuisten koirien kasvattamista ja käyttöä. Lisäksi Kennelliitto edistää terveiden ja hyväluonteisten, käyttöominaisuuksiltaan, rakenteeltaan ja ulkomuodoltaan rodunomaisten koirien kasvattamista. Liitto edistää myös koirien hyvinvointia sekä koiranpidon edellytyksiä.

Olen selvillä siitä, että Kennelliiton säännöt, ohjeet (erityisesti koirarekisteriohje) ja määräykset koskevat minua.


 

all

#179 Re: Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

29.11.2011 13:37

#178: Timjami - Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

Ähhhhh... No siis juuri tuo että Kennelliiton säännöt, ohjeet (erityisesti koirarekisteriohje) ja määräykset koskevat minua. KUN NE SÄÄNNÖT JA OHJEET MUUTTUVAT ja allekirjoituksen otetaan vain yhden kerran. Allekirjoitettuani sitoumuksen sitoudun siis kaikkeen mitä ikinä Kennelliitto haluaa, vaikka se olisi tulevaisuudessa minun arvomaailmani ja näkemysteni vastaista.

Enkä löytänyt vielä ohjetta miten se sitoumus voidaan perua. Vai sitoudutaanko siihen nyt ikuiseksi ajoiksi?

 


Vieras

#180 Re: Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

29.11.2011 13:39

#178: Timjami - Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

Ja tässä Kennelliiton säännöistä

34 §  Jos henkilöjäsen tai jäsenyhdistys kennel- tai harrastustoiminnassaan taikka muussa koiraan liittyvässä toiminnassaan toimii lain tai Kennelliiton tarkoitusperien tai Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry:n antidopingsäännön vastaisesti tai toimii toistuvasti Kennelliiton sääntöjen, ohjeiden tai määräysten tai kurinpitolautakunnan päätösten vastaisesti, jäsen tai jäsenyhdistys voidaan erottaa määräajaksi tai lopullisesti. Mikäli asianhaarat ovat lieventävät, voidaan seuraamukseksi antaa varoitus. Erottamisen ja varoituksen lisäksi voidaan antaa yksi tai useampi lisäseuraamus.

Myös Kennelliittoon kuulumattomalle henkilölle voidaan antaa kielto määrättynä aikana tai kokonaan osallistua Kennelliiton järjestämiin tai hyväksymiin näyttelyihin tai kokeisiin tai rekisteröidä kasvattamiaan pentuja Kennelliiton pitämään rekisteriin.

----

Kurinpitoseuraamusta koskeva päätös voidaan julkaista Koiramme–lehdessä. Hallitus tekee päätöksen julkaisemisesta.

 

Jos tätä Kennelliiton sääntöjen pykälää ei voi hyväksyä, niin parempi sitten erota liitosta ja olla allekirjoittamatta kasvattajasitoumusta.

Jos pykälä olisi lainvastainen kuten täällä jotkut on väittäneet, sitä ei olisi Patentti- ja rekisterihallituksen tarkastuksessa hyväksytty.



Vieras

#181 Re: Re: Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

29.11.2011 13:43

#179: all - Re: Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

Kasvattajasitoumuksen viimeinen kohta:

13. Tämä sitoumus on voimassa Kennelliiton jäsenyydestä riippumatta, ellen sitä kirjallisesti irtisano.

Siitä vaan vapaamuotoisesti tekstiä malliin "sanoudun irti kasvattajasitoumuksesta", alle nimi, yhteystiedot, kennelnimi ja mahdollinen jäsennumero. Eiköhän se sillä hoidu.

all

#182 Re: Re: Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

29.11.2011 13:45

#180: - Re: Re: Re: Re: Voisiko joku vastata

Suraamusta koskeva PÄÄTÖS, ei ole henkilötiedot. Hallitus päätti siis julkaista myös nimet. Uskon että tästä vielä kuulemme.

Luulenpa ettei siihen kovasti pistetty huomiota tarkastuksessa. Eiköhän tätä tarkastellaan uudelleen jossain vaiheessa. Juriidisesti sanoilla ja sanojen muodoilla on tosi iso merkitys, siksi lakeja kierretään ja porsaanreikiä löytyy asiasta kun asiasta.

Minä ymmärrän, että SKL tavoite on hyvä. Tämä erään henkilön nimen lehdessä julkaiseminen vihastuttaa. On se jännää että yksittäisten ihmisten, ei rikollisten mainetta pilataan julkisesti, ja se on joidenkin mielestä ok, mutta pedofiilien nimiä suojelumerkeissä pidetään salassa... Siis tämä ei voinut olla laillista.

 


Vieras

#183 Sanktioista

29.11.2011 15:13

Luin huolella kaikki kurinpitolautakunnan päätökset Koiramme-lehdestä (syyskuu 2011).

Pöyristyttäviä toimia kennelnimen omaavilta henkilöiltä (jopa toimijana olleilta) ja ihan oikein, että nimet julkaistaan. Ja ne pitää julkaista jatkossakin - eläimistä on kysymys ja hyvästä eläintenpidosta. Jos lieventävää on, niin ne ehtii hoitaa ja selvittää ennen kurinpitolautakuntaan menoa, sillä ei ne päätökset nopeasti ja kevein perustein synny vaan siinä kuullaan hyvin kaikkia osapuolia.

Ne lieventävät asiat eivät ole eivätkä saa ollakaan missään nimessä eläintenpitoon liittyviä asioita!

Jo jonkin aikaa miettinyt

#184 Re: En aivan ymmärrä

30.11.2011 10:27

Pettynyt

#185 Kennelliitto on tekopyhä

30.11.2011 11:51

Kennelliitto voisi helposti -sen sijaan että pelkästään vaatii kalliita terveystutkimuksia- tarjota niitä kohtuuhintaan jäsenilleen. KENNELLIITTO EI NIMITTÄIN OLE TEHNYT MITÄÄN KÄYTÄNNÖN TOIMIA KOIRIEN HYVINVOINNIN EDISTÄMISEKSI. Se on ainoastaan vuosi vuodelta kiristänyt vaatimuksiaan ja nostanut hintoja ja näin ollen kasvattanut voittojaan.
Kasvatajan rotuja, joissa silmätutkimukset ovat pakollisia. Mitä hyötyä niistä on, jos jälkeläisiä ei tutkita? Oireettomat kantajat jäävät näin ollen toteamatta.
Kasvatustyöni on taloudellisesti tappiollista, joten minulla ei valitettavasti ole resursseja tutkituttaa kasvattejani.
Kotikoirien omistajia ei terveystutkimukset kiinnosta, kunhan lemmikki elää ja voi hyvin.
Maksaisin mielelläni vaikka jonkunlaisen omavastuuosuuden, että saisin kaikki kasvattini silmätarkkeihin -ja miksei muihinkin terveystarkastuksiin, jos Kennelliitto osallistuisi kustannuksiin.

Vieras

#186 Re: Kennelliitto on tekopyhä

30.11.2011 14:24

#185: Pettynyt - Kennelliitto on tekopyhä

Mistähän rautalangasta pitää vääntää, että menisi perille: terveystutkimuksia vaatii rotujärjestö. Rotujärjestö päättää, mitä tutkitaan, mitä laitetaan PEVISAan vai laitetaanko mitään.

Yleisen kennelrauhan kannalta olisi hyvä, jos ennen adressien laatimisia, allekirjoittamisia ja muuta yleistä riehumista viitsittäisiin kukin itse tykönänsä selvittää edes se, mikä organisaatio kennelkentässä tekee mitäkin.

 

näinsevaanon

#187 Kasvattajsitoumus ja kennelnimi

01.12.2011 10:21

Kasvattajasitoumuksen allekirjoittaminen on nykyään vaatimuksena kennelnimen saamiselle. Jos joku tuttuni miettii kennelnimen hankkimista, aion aivan varmasti suositella kasvattamaan ilman kennelnimeä. Kasvattajasitoumuksen allekirjoittaneensa saa elää jatkuva pelko pers**ssä.

Vieras

#188 Re: Kasvattajsitoumus ja kennelnimi

01.12.2011 10:50

#187: näinsevaanon - Kasvattajsitoumus ja kennelnimi

Mitään pelkoa ei pitäisi olla, jos toimii ohjeitten mukaan


Vieras

#189 Re: Kasvattajsitoumus ja kennelnimi

01.12.2011 11:05

#187: näinsevaanon - Kasvattajsitoumus ja kennelnimi

Neuvo myös, ettei kuulu kennelliittoonkaan, kun kennelliiton jäsentä sitoo kennelliiton säännöt, vaikka ei olisi kasvattajasitoumusta allekirjoittanutkaan. Ja mitä niitä pentujakaan rekisteröimään...

 

Tuulinen

#190 Koirankasvatuselinkeino?

01.12.2011 21:41

Valitettavasti sana "koirankasvatuselinkeino" särähtää korvassa, samoin vetoaminen muiden maiden lainsäädäntöön - tai pikemminkin sen puuttumiseen - samassa yhteydessä. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kenenkään ei tulisi eikä kukaan saisi pitää koirankasvatusta elinkeinonaan. Koiraharrastus mielummin vie rahaa - niin kuin mikä tahansa harrastus yleensä tekee - kuin tuo rahaa, sillä rahastamisen seuraukset tulevat silloin tällöin ja liian harvoin esille, eivätkä ne ole kaunista katseltavaa.

Vieras

#191 Re: Koirankasvatuselinkeino?

02.12.2011 17:03

#190: Tuulinen - Koirankasvatuselinkeino?

Ja edelleen, mitä täällä vingutte SKL:n säännöistä. Te voitte kasvatta aivan mitä haluatte, aivan niin paljon kuin haluatte, tutkimattomilla koirilla ja vaikka ensimmäisestä juoksusta, VAIKKA ETTE OLE SKL:N JÄSENIÄ. Silloin te maksatte vaan korkeamman rekkausmaksun, mutta eipä ole mitään näitä teitä rasittavia rajoitteitakaan.

 

Mutta sillin ette myöskään voi kaupantekotilanteessa mainostaa sillä, että olette SKL:n jäseniä.

 

Raivostunut

#192 Re: Re: Kennelliitto on tekopyhä

05.12.2011 13:06

#186: - Re: Kennelliitto on tekopyhä

Rotujärjestö tai Kennelliitto =SAMA ASIA! rotujärjestöt ovat Kennelliiton alaisia -ja tiedän kyllä että kaikki rotujärjestöt eivät ole mutta pyrkivät kunhan kriteerit täyttyy- joten on TODELLA TEKOPYHÄÄ ERIYTTÄÄ ROTUJÄRJESTÖT KENNELLIITOSTA!

 

Kennelliitto voisi halutessaan ohjata varoja rotujärjestöjen käyttöön koirien terveystutkimuksien rahoittamiseen. Ja juuri näin Kennelliiton pitäisikin toimia. Ei ole oikein ry:nä kerätä miljoonavoittoja vuosittain KÄYTTÄMÄTTÄ VAROJA KOIRIEN HYVINVOINTIIN!!!!!!!


Vieras

#193 Re: Re: Re: Kennelliitto on tekopyhä

05.12.2011 13:44

#192: Raivostunut - Re: Re: Kennelliitto on tekopyhä

Jos nyt Raivostunut rauhoittuisi vähän. Sitten ottaisi ja lukisi tilinpidon alkeet oppiakseen, että tuotot ja voitot ovat kaksi eri asiaa. Ja sitten laskisi rotujen ja rotujärjestöjen/yhdistysten määrän ja miettisi, miten rahaa saadaan riittämään millekin asialle/rodulle/yhdistykselle. Voisit myös selvittää, missä kaikissa koirien terveyteen liittyvissä projekteissa SKL on mukana. Ei kaikki tukeminen ole sitä, että annetaan koiranomistajalle fyffeä käteen ja sanotaan, että menepä tutkituttamaan.

Rotujen terveyteen liittyvät päätökset tehdään ensisijaisesti rotujärjestössä. Jos rotujärjestö on täynnä väkeä, jonka mielestä oma rotu on niin maan perusteellisen terve ja puheet muusta ovat parjausta eikä mitään tutkimuksia tarvita PEVISAsta puhumattakaan, niin eipä siihen Kennelliitolla ole paljon sanomista.

Tiedän minä rotujärjestöjä, joissa jäsenelle korvataan osa tutkimuskuluista sillä ehdolla, että tulokset ovat rotujärjestön käytettävissä. Hupaisaa on, että jos tutkimustulos on epäedullinen, niin tutkituttajalla kummasti se oma raha riittää: tukea ei pyydetä, niin ei tarvitse kertoa huonosta tuloksesta kenellekään.

kasvattaja on ihminen myös..

#194 Outoa kirjoittelua..

12.12.2011 16:41

Mielestäni tässä ei ole kyse minkään tehtailunpuolesta vaan nimeoomaan sitä vastaan,siitä että kasvattajalla joka oikeasti tutkii ja käyttää aikaa ja rahaa kasvatukseen on myös oikeuksia. Onko se tasa-avoinen asia jos kaksi täysi-ikäistä ihmistä tekee sopimuksen kirjallisen tai suullisen, kasvattajalle kallisarvoisesta koirasta. Kasvattaja kertoo myynti/sijoitushetkellä ehdot millä hän on valmis koirasta luopumaan koska aika ei riitä useamman koiran hoitoon kotona. Mielestäni ostaja hyväksyy ne ja ostaa /ottaa sijoitukseen koiran NIILLÄ ehdoilla , jos ehdot eivät miellytä pitää hakea koira muualta eikö vaan ? Mutta ei kun saa koiran ja se vastaa kasvattajan ajatusta, siitä tulee voittoisa ja jalostuksellisti arvokas voi koiran omistaja tai haltia alkaa kusettamaan ja kieroilla.. Jopa varastaa koiran kennelliiton avulla. Kasvattaja on voinut tehdä töitä juuri tämän koiran saamiseksi vuosia.. "muokannut sukutaulua" tutkinut ja käyttänyt rahaa.. ja avot .. sopimus on kohtuuton jos vakuusmaksu ylittää puolet normi koiran hinnasta.. jne. Jos joku oikeesti on sitä mieltä että se on salliittua ja oikeudenmukaista niin TERVE vaan.. ja kehtaatte vielä puolustaa tällästä toimintaa. En tajua mitä ihmisiä tänne kirjoittelee.. :(

Jäsenyydestä kenneliitossa  sen verran että yhdityksen jäsenistöllä pitäsi olla oikeus olla mukana muutoksissa. Yhtäkään kokouskutsua en ole saanut mielestäni tai valtakirjaa jolla osallistua joidenkin sääntöjen ym päätösten tekoon. Me jäsenet maksamme siitä että homma toimis..meillä on kasvattajana velvotteita mutta ei oikeutta.. jos pyydät apua on vastaus emme puutu sopimuksiin mutta kuten koiramme lehdestä luemme ,kasvattajat saa rekisteröimiskieltoa jos eivät käytä kennelliiton sopimuksia, mihin he eivät kuitenkan puutu tai anna neuvoa esim. erityisen kalliin koiran sijoitukseen liittyvissä asioissa. Puhtaalla omallatunnolla sanon että olen aina ollut reilu mutta silti minulta on varastettu maailman toiselta puolelta tuomani koira, kun luotin rekisteripaperit sijoitusperheen haltuun, niissä kun luki omistajana minun nimeni.. Siitä huolimatta koira rekattiin sijoituperheen nimiin.. minulta ei kysytty millä sopumuksella koira  on annettu saati kopiota kauppa kirjasta jota kennelliitto velvoittaa käyttämään. Voin jatkaa loputtomiin siitä miten reilua kasvatajaa voi kohdella ja jokainen menköön niihin saappaisiin..  Mersua et saa ladan hinnalla miksi koiramaailman parhaimisto pitäsi sitten olla samanarvoinen kun se kotikoira luffe ,kysyn vaan?


Vieras

#195 Re: Outoa kirjoittelua..

18.12.2011 11:44

#194: kasvattaja on ihminen myös.. - Outoa kirjoittelua..

---kasvattajalla joka oikeasti tutkii ja käyttää aikaa ja rahaa kasvatukseen on myös oikeuksia

Oliskohan sillä koirallakin jotain oikeuksia tai ainakin arvo eläimenä eikä tuotantovälineenä? Eiköhän kennelliitto näillä yhden pentueen sijoitussopimuksilla pyri siihen että nartuista ei tehtäisi pennutuskoneita ja uroksista matadoreja.

Koirakaupassa ei myyjä ja ostaja sitä paitsi ole tasa-arvoisia. Kasvattajalla on tai ainakin pitäisi olla paljon enemmän tietoa kuin sillä ostajalla, varsinkin ensimmäisen koiransa ostajalla. Kyllä siinä kasvattaja voi viedä ostajaa kuin pässiä narusta. Anteeksi vain mutta jos kasvattaja on niin dorka että antaa sijoituskoiran pitäjälle rekkaripaperit omistajailmoituksineen niin syyttäköön itseään eikä kennelliittoa.

Kaikissa näissä vauhkoomisissa kennelliittoa vastaan näkyy ensinnäkin se, että tiedot siitä miten kennelliitto toimii, on aika hatarat eikä viitsitä lukea kennelliiton sääntöjä niin että ymmärrettäisiin kanssa mitä niissä sanotaan. Toisekseen niin yhdellä suupielellä halveksitaan kamalasti pentutehtaita mutta toisella vaaditaan jotenkin laillistettua oikeutta toimia sellaisella tavalla, joka ei oikeastaan ole yhtään sen parempi kuin pentutehtailla. Ja kolmanneksi koira hukkuu johonkin. Koira ei olekaan tärkeä kun tärkeämpää on kasvattajan ajankäyttö ja rahanmeno ja kaikki tuska ja vaiva.

Ja anteeksi tästäkin: kotikoira-luffe on sille omistajalleen varmasti yhtä lailla arvokas. Harrastajien kannattaisi muistaa että jos ei olisi niitä luffen omistajia maksamassa kennelliton ja rotuyhdistysten jäsenmaksuja niin kallista olisi harrastaminen niille joille "minä" ja "minun koirien palkinnot" on tärkeämpiä kuin se koira.

Sosiaalitäti

#196

21.04.2012 15:14

En ymmärrä näitä valittajia Kennelliiton säänöistä. Miksi ihmeessä he haluavat olla mukana Kennelliiton toiminnassa jos säännöt ovat sellaiset mitä he eivät hyväksy? Eikö olisi kaikille helpompaa kun vaan eroaisi Kennelliitosta. Se käy helposti kun lähettää sinne kirjeen tai jättää vaan jäsenmaksun maksamatta. Tämän adressin pääpromoottori näyttää toimivan sama nimi kun Oikeutta koirankasvattajille -Facebook ryhmässä. Siellä on menossa keskustelu, että Kennelliton kurinpitolautakunnan päätösten nimet salattaisiin, koska se vaikeuttaa pentumyyntiä. SE ON TARKOITUSKIN. Säälittävää, että alaikäiset lapsetkin vedetään mukaan aikusten asioihin.
V.O.P

#197 Re: Re: Re: Re: Re: En aivan ymmärrä

13.03.2013 19:43

#15: korjaaja - Re: Re: Re: Re: En aivan ymmärrä

Kennelliiton jäseneksi ja kennelliiton rekisteriin kennelliiton ehdoilla. Se siitä. Saahan Suomessa perustaa uskonnon ja kirkonkin kuka tahansa ja valita jäsenensä vapaasti eikä tarvitse maksaa verojakaan. Olisiko siinä vaihtoehto samanlaisia "vehkeitä" yhteen sovittaville.

Jalostustavoitteet ovat muuttuneet rajusti muutamassa vuosikymmenessä mutta käytännössä ei ole vielä juurikaan terveempiä koiria. B ja C lonkkaisia on hyväksyttyjen yhdistelmien joukossa edelleen puhumattakaan periytyvistä silmä- ja hengitystievaivoista.

Lemmikkieläinteollisuudessa liikkuu iso raha ja kaikki haluavat osansa kakusta. Myös huijarit. Niitähän elättää Pirpaleenan ja Mircoaleksanterin äitiliini joka haluaa koiransa mahdollisimman halvalla. Ei siinä ole kennelliitolla sanan sijaa, kun lutuinen (ja matoinen) vironvenäläispentu sulattaa lasten sydämet.... ja äidin kukkaron.

Rekisteröity rotukoira + kauppakirja + sopimus + vakuutus = parempi kuitenkin.

Verottaja varmasti järjestää erikoistilintarkastuksen SKL:ssä. Jos vaikka jäsenäänestyksellä....

Inkvisitio

#198 Tietosuoja

18.05.2015 13:14

Mitenpäs nämä tapaukset, joissa Kennelliitto antaa kurinpidollisia päätöksiä ja julkaisee tiedot nimineen Koiramme-lehdessä ihmisistä, jotka eivät ole SKL:n jäseniä, eivätkä ole välttämättä koskaan olleetkaan?

Esim. henkilö, joka ei ole koskaan ollut SKL:n jäsen teettää roturisteytyspentueen SKL:n ulkopuolella. Tämä on SKL:n sääntöjen vastaista, asia menee hallitukselta kurinpitolautakuntaan ja sieltä tulee päätöksenä rekisteröintikielto ja kilpailu- ja näyttelykielto. Nimi julkaistaan Koiramme-lehdessä.

Miten tämä voi olla mahdollista?

milli

#199 Re: P*skat

26.02.2019 11:03

#83: Johanna - P*skat 

On olemassa muutakin kuin pentutehtaat ja kennelit.

Itse olen kasvattanut pari pentuetta, pentueiden väli oli 2 vuotta (kennelliiton minimi in 10kk). Pennut oli hyvin hoidettu madotettu,sosiaalistettu , rakastettu. Pesty puunattu, totutettu hoitotoimenpiteisiin. Olen eläintenhoitaja. Ja pennut oli rituristeytyksiä. Rekisteröidyistä tutkituista vanhemmista.