Kiuruveden kiinteistöjen sisäilman ongelmien korjaamiseksi

Maarit Tikkanen
Adressin tekijä

/ #9 Re: sisäilmatyöryhmän pj:n tarkennus ja kommentti adressiin

09.03.2011 11:22

#8: Markku Ruotsalainen - sisäilmatyöryhmän pj:n tarkennus ja kommentti adressiin

Kiitos Markku että kirjoitit ja toit asiantuntijan tietoa tänne tämän asian suhteen! Hienoa että osallistuit keskusteluun, nyt toivottavasti jokainen käy tämän sinun kirjoittamasi lukemassa! Kuten sinäkin totesit niin tämä on nimenomaan yhteinen asia, eli tällä adressilla ei ole pyritty vastakkainasetteluun tai vähättelemään jo tehtyä työtä tai työtä jota parhaillaan tehdään. Pahoittelen asiavirheitä, jotka johtuvat puhtaasti siitä etten ole asiantuntija sisäilman ongelmien suhteen, vaan kuten allekirjoituksessa minitsen kahden lapsen äiti ja tältä pohjalta olen myös adressin kirjoittanut. Varmasti joku olisi osannut tehdä siitä asiapitoisesti vakuuttavamman, nyt se perustuu pikemminkin asian suhteen tuntemaani huoleen, tarpeeseen ymmärtää, saada tietoa ja ennen kaikkea muutosta siten, että lasten ja heitä hoitavien aikuisten olisi hyvä toimia terveyttä edistävissä tiloissa. Vaikuttaa siltä, että nyt tosissaan tehdään ja siitä kertoo jo moniammatillinen työryhmä, joka tämän vaikean ja monisyisen asian kanssa luvalla sanoen painii. On myös hyvä tiedostaa ettei näitä asioita ratkaista tai korjata hetkessä. Kyselyt jotka mainitsen adressissa ovat tärkeitä tilanteen kartoittamiseksi, tämäkin on syytä tiedostaa, eli eihän niitä kyselyitä todellakaan turhaan tehdä. Tämä adressi on myös kirjoitettu tukemaan ei syyttelemään!

On ehdottomasti tärkeää, että tänne keskusteluun on saatu asiantuntevaa keskustelua kiitos siitä, itse edustan kahden lapsen vanhempaa, joka joutuu miettimään mille on lapsensa vapaaehtoisesti altistamassa ja toivon etteivät he sairastu,koska on myös lapsia jotka oireilevat, meillä ollaan pysytty terveinä? Ja tästä ei taas ole olemassa mitään raportteja tai virallista tietoa, vaan se on sitä tietoa jonka me vanhemmat kohdatessamme keskenämme jaamme ja sillekin on oma painoarvonsa suotava. Tämä näkökulma on syytä pitää mielessä myös adressia lukiessa. En ole pyrkinyt tai pyrkimässä esiintymään sisäilman ongelmista tietävänä ihmisenä, vaan olen toiminut nimenomaan rivikuntalaisena jolla ei asiasta ole tietoa ainoastaan paljon kysymyksiä. Tässä yhteydessä korostuu tämän tiedottamisen sisällön merkitys, jonka Markku mainitsit. Nytkin  http://www.kiuruvesi.fi/Suomeksi.iw3?showlocation=4cf28b52-96ef-4712-9c66-f8bfaff0b901&newsID=6dd15e3b-e085-435d-8151-6bd5a5353c81 tiedotteet kaikkien luettavissa, eli salailusta ei ole kyse! Eli asioista tiedotetaan, nytkin pöydälläni on kaksi tiedotetta sekä Metsäkoululta että Lähteen päiväkodilta, ne eivät kuitenkaan sisällöllisesti kerro minulle juurikaan mitään johtuen siitä, että minä en ole asiantuntija sisäilman ongelmien suhteen, enkä kyllä ole pyrkimässäkään siihen asemaan, vaan suon sen teille ammattilaisille.Lopuksi haluan vielä kiittää siitä työstä jota teette sisäilman ongelmien eteen, tällä adressilla korostetaan sen työn TÄRKEYTTÄ!!

Väläyttelin aiemmin Markku toisessa yhteydessä tarvetta keskustelutilaisuudelle, eli sillä taas ajoin takaa sitä, että sellainen mahdollistaisi kertoa kiihkottomasti tietoa siitä mitä tapahtuu, miksi tapahtuu jne. Se myös antaisi mahdollisuuden jakaa yhteisesti tätä asiaa. Nyt kun luen noita tiedotteita huomaan ymmärtäväni niistä jo enemmän, tämä johtuu siitä että siitä hetkestä kun adressin kirjoitin olen myös tietoa asiasta lukenut, nyt tiedän mitä VOC tarkoittaa, esimerkiksi. http://www.facebook.com/home.php#!/pages/Adressi-Kiuruveden-koulujen-ja-p%C3%A4iv%C3%A4kotien-sis%C3%A4ilman-parantamiseksi/139069429492083 on sivu facebookissa jonka olen luonut ja sinne olen linkittänyt löytämääni tietoa sisäilmaan ja sen ongelmiin liittyen, eli sinne on kerätty tietoa ja sinne saa mielellään halutessaan käydä lisäämässä hyviä tietolähteitä. Nyt toivotan kaikille ihanaa aurinkoista päivää ja muistetaan pysyä aktiivisina!!