Ei isoa yhteiskoulua Urjalaan!

Johanna

/ #5 Ajatuksia yhtenäiskoulusta

12.06.2013 10:52

Kannatan kyllä yhtenäiskoulua, pienet eskarit ja isot yläastelaiset menevät saman katon alla. Siinä ei ole ollut mitään ongelmaa niissä yhtenäiskouluissa, missä olen ollut tutustumassa/tehnyt harjoittelua/töitä. Päinvastoin pienempien oppilaiden läsnäolo rauhoittaa isompia oppilaita. Ja onhan käytännössä asia niin, että oppilaat eivät luultavastikaan olisi samoilla välitunneilla vaan yläkoululaiset olisivat välkällä eri aikaan kuin alakoululaiset. Liian isoa koulua ei toki kannattaisi tehdä. Aseman koulu olisi järkevän kokoinen koulu jatkamaan itsenäisenä ja yhtenäiskoulu pysyisi järkevän kokoisena.
Yhtenäiskoulussa on omat hyvät puolensa:
Uusi viihtyisä koulu toisi varmasti oppilaille lisämotivaatiota opiskeluun. Saman katon alla opettavat opettajat pystyvät paremmin tekemään yhteistyötä. Erityisopetusta on helpompi järjestää oppilaille. Tiedon siirto alaluokilta yläluokille siirryttäessä helpottuu. Aineopetttajia pystytään entistä paremmin hyödyntämään alakoulun opetuksessa. Siirtymävaihe alakoulusta yläkouluun on oppilaalle helpompaa, kun pysytään samassa ympäristössä (ei tarvitse alkaa esittään mitään).
Tässä nopeita ajatuksia asiasta ja aiheesta.