Ei isoa yhteiskoulua Urjalaan!

Kiukkuiita

/ #8 Kuntalaki

13.06.2013 05:58

-------------------------------

Kuntalaki korostaa suoran demokratian merkitystä edustuksellisen demokratian tukena. Kuntalaisille tulee tarjota erilaisia osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia.

Kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksien puolesta kuntalaissa puhuu kuntalain 27 §:
Valtuuston on pidettävä huolta siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on edellytykset osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan.
Osallistumista ja vaikuttamista voidaan edistää erityisesti:
Valitsemalla palvelujen käyttäjien edustajia kunnan toimielimiin.
Järjestämällä kunnan osa-aluetta koskevaa hallintoa.
Tiedottamalla kunnan asioista ja järjestämällä kuulemistilaisuuksia.
Selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa.
Järjestämällä yhteistyötä kunnan tehtävien hoitamisessa.
Avustamalla asukkaiden oma-aloitteista asioiden hoitoa, valmistelua ja suunnittelua.
Järjestämällä kunnallisia kansanäänestyksiä.

Kunnan on julkisuuslain mukaan edistettävä toimintansa avoimuutta ja tässä tarkoituksessa tarvittaessa laadittava oppaita, tilastoja ja muita julkaisuja sekä tietoaineistoja palveluistaan. Kunnan on tiedotettava toiminnastaan ja palveluistaan sekä kuntalaisten oikeuksista ja velvollisuuksista toimialaansa liittyvissä asioissa.

Asianomaisen oikeudesta kuulemiseen säädetään hallintolaissa. Hallintolain 11 §:n mukaan hallintoasiassa asianosainen on se, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee.
Hallintolain 34 § velvoittaa viranomaisen varaamaan asianosaiselle tilaisuuden lausua mielipiteensä asiasta ennen asian ratkaisemista sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Jos asian ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus muiden kuin asianosaisten elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin, viranomaisen tulee hallintolain 41 §:n mukaan varata näille henkilöille mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä lausua mielipiteensä asiasta.

Asian vireilläolosta ja vaikuttamismahdollisuuksien käyttämisestä on ilmoitettava asian merkityksen ja laajuuden kannalta sopivalla tavalla. Asian vireilläolosta ei kuitenkaan tarvitse ilmoittaa, jos se vaarantaa ratkaisun tarkoituksen toteutumisen tai aiheuttaa muuta merkittävää haittaa taikka jos se on ilmeisen tarpeetonta.
Kuntalain 27 §:n kohdassa 3 mainitut kuulemistilaisuudet eivät ole hallintolain tarkoittamaa asianosaisen kuulemista.

Kuulemistilaisuudet voivat olla laajalle joukolle järjestettyjä yhteistilaisuuksia. Tällaiset kuulemistilaisuudet järjestetään kuntalaisten mielipiteiden kartoittamiseksi ja välittömän palautteen saamiseksi. Aiheina voivat olla mm. kouluverkkoselvitykset, kaavoitusratkaisut tai kuntaliitokset. Kyseessä on siis vapaamuotoinen kuuleminen kuntalaisten mielipiteen selvittämiseksi päätöksenteon pohjaksi.

Viranomaisten velvollisuus on edistää tiedonsaantia ja hyvää tiedonhallintatapaa. Viranomaisen on, jollei salassapitosäännöksistä muuta säädetä, pidettävä saatavilla asiakirjoja, joista selviävät tiedot valmisteilla olevista suunnitelmista, selvityksistä ja ratkaisuista.
Valtuuston, hallituksen ja lautakuntien pöytäkirjan nähtävänä pitäminen on pakollista kuntalain 63 §:n perusteella. Päätöksistä on syytä tiedottaa muutenkin: päätöksiä voidaan pistää esimerkiksi internetiin, kunhan muistetaan huomioida salassa pidettävät tiedot.
Nähtävänä pitäminen turvaa päätöksenteon avoimuutta ja helpottaa päätöksistä tiedottamista. Kuntalain 95 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
----------------------------------

Onko todellakin mahdollista että tälläinen näin laajasti vaikuttava päätös voidaan nuijia läpi ilman kunnollista tiedottamista ja keskustelua päätöksen syistä ja perusteluista? Hallinnon avoimuutta totta tosiaan...