Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Kilpuri1970

/ #240 Lääkäri tyytyväinen - potilas ei

26.07.2013 18:42

Kilpirauhaseni kasvoi todella suureksi, koska työterveyslääkärit eivät tunnistaneet sen kasvaneen. Usean vuoden ajan kävin lääkärissä eri terveysongelmien vuoksi. Lopuksi gynekologikäynnillä(!) lääkäri jo vihastuneena tokaisi "onhan tuo sinun kilpirauhasongelmasi varmasti hoidossa?" Meinasi itku päästä silkasta huojennuksesta, sillä viimeksi kaksi viikkoa ennen gynekäyntiä olin käynyt työterveyden lääkärin pakeilla valittamassa suurta struumaani (jota ei siis lääkärin mielestä minulla ollut).
Gyne laittoi lähettteen Oys:aan, ja struuma poistettiin pikaisesti. Se oli kasvanut jo rintalastan alle koko kaulan alueelle.
Siitä alkoi sitten uudet oireet. Lääkitystä on säädetty 2,5 vuotta ja nyt on lääkäri tyytyväinen. Minä vain en. T3 on laskenut aiemmista ja sen kyllä olossa huomaa. Kesäkuun helteillä piti pitää villatakkia ja juoda kuumaa teetä litrakaupalla, jotta tarkenisi. Ajatus ei kulkenut, ja työpisteeseen meinasi joka päivä nukahtaa. Paino nousi ja jaksamista ei ollut alkuunkaan. Omatoiminen lääkemäärän nosto auttoi asiaa. Kokonaan ei thyroxin ole minultakaan vienyt oireita. Veriarvot pitää olla liikatoiminnan puolella, että voin jotakuinkin normaalisti. Mutta sitten lääkäri ei ole tyytyväinen...

Voi Valvira, minkä teit! Miten virkamiehet siellä kehtaatte katsoa aamulla peiliin ja lähteä töihin? Teidän pitäisi ajaa ihmisten etua, ei lääkefirmojen etua. Ei turhempaa laitosta taida tästä maasta löytyä! Kilpirauhassairaudet ovat oikeasti vaikeita potilaalle, potilaan perheelle, työnantajalle ja ilmeisesti myös lääkäreille, koska liian moni jää ilman toimivaa hoitoa. Kilpirauhassairauksien huono hoitaminen tulee Suomen valtiolle todella kalliiksi menetettyinä työpäivinä ja sairaanhoitona.