Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

ohjakset omiin käsiin

/ #281 Tuumasta toimeen

24.09.2013 08:42

10 kuukautta kilpirauhasarvojen romahtamisesta johtuvaa masennusta hoidettiin jos jonkunlaisilla masennuslääkkeillä, pidettiin nukuksissa ja aina 3 kk:n päästä uusi satsi. Ei tullut mieleen tarkistaa potilaan kilpirauhasarvoja. Terveyskeslääkärin motivaation puute taas on käsinkosketeltavaa. Ehdotetaan kilpirauhaspotilaalle painon pudotusta. Lukuisia kertoja 15-19 kg pudottaneena ei enää onnistu. Mikään ei toimi. Ehdotti vain, että t4V:tä voisi hieman nostaa ja TSH voisi olla alempana. Olin jo nostanut annostusta eikä muutosta tapahtunut puoleen vuoteen. T3V:n tutkimuksesta ei haluta kuulla mitään, vaikka kustannus on niin pieni. Olisi ihan paikallaan siirtää terveyskeskus kunnilta valtiolle ja ilmoittaa ihan suosisti, että se on vain perusterveydenhuoltoa varten. Jos masennuspotilaita halutaan suoltaa 25.000 vuodessa työkyvyttömyyseläkkeelle, täytyy siinä jonkun tason ajatustoimintaan ryhtyä. Kaikki kilpirauhaskokeet käyttöön ennen kuin koko maa on eläkkeellä.